Skip to content

Dzień chorego - NMP z Lourdes - 11 tutego

edytowano February 2022 w Forum ogólne
W tym dniu w kościołach będzie udzielany sakrament chorych.

Kto i jak często może przyjmować sakrament namaszczenia chorych?

Odpowiadając na tak postawione pytanie, warto kierować się myślą podaną przez Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej, gdzie odnośnie do namaszczenia chorych wyraźnie zaznaczono, że nie jest on sakramentem przeznaczonym tylko dla tych, którzy znajdują się w ostatecznym niebezpieczeństwie utraty życia, ale odpowiednia pora na przyjęcie tego sakramentu jest już wówczas,...

Odpowiadając na tak postawione pytanie, warto kierować się myślą podaną przez Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii świętej, gdzie odnośnie do namaszczenia chorych wyraźnie zaznaczono, że nie jest on sakramentem przeznaczonym tylko dla tych, którzy znajdują się w ostatecznym niebezpieczeństwie utraty życia, ale odpowiednia pora na przyjęcie tego sakramentu jest już wówczas, gdy wiernym zaczyna grozić niebezpieczeństwo śmierci z powodu choroby lub starości (por. KL nr 73; KKK nr 1528). W związku z tym, że właściwym momentem na przyjęcie tego sakramentu jest czas choroby lub starość, co może prowadzić do śmierci (por. kan. 1004 §1 KPK), trzeba zawsze starać się obiektywnie spojrzeć na siebie i nie bać się prawdy dotyczącej stanu własnego zdrowia. Do przyjęcia namaszczenia chorych upoważniają dwie okoliczności - choroba i starość. Odnośnie do choroby, nie wymaga się pewności ciężkiej choroby, wystarczy jedynie prawdopodobieństwo takiego stanu. W razie wątpliwości warto zasięgnąć rady lekarza opiekującego się chorym. Sytuacją usprawiedliwiającą przyjęcie tego sakramentu jest bliskość operacji chirurgicznej, która najczęściej jest spowodowana chorobą, wiążącą się z niebezpieczeństwem utraty życia. Sakramentu chorych można udzielać również dzieciom, które cechuje używanie rozumu (por. kan. 1004 §1 KPK), a więc mają co najmniej 7 lat. Znaczy to m.in., że można im udzielić tego sakramentu jeszcze przed przystąpieniem do I Komunii Świętej.
Kolejnym motywem pozwalającym na przyjęcie sakramentu chorych jest podeszły wiek. Osobom w podeszłym wieku można udzielić sakramentu chorych nawet wtedy, gdy dobrze się czują, tzn. nie są poważnie chore. Uznaje się, że sama starość niesie z sobą niebezpieczeństwo śmierci.
Co do częstotliwości przyjmowania tego sakramentu nie można podać konkretnej liczby, mimo to warto zwrócić uwagę na określone okoliczności. Namaszczenie chorych można przyjmować wielokrotnie, wszystko zależy od stanu zdrowia czy częstotliwości zachorowań danej osoby.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że istnieje bardzo różne nastawienie chorych do przyjmowania tego sakramentu. Zasadniczo, osoby przygotowujące się do operacji czy osoby starsze podczas ogólnych celebracji połączonych z udzielaniem sakramentu chorych często same proszą o udzielenie im tego sakramentu. Trudniej na niego decydują się ci, którzy znajdują się w niebezpieczeństwie utraty życia, przebywający w szpitalach. Z relacji kapelanów szpitalnych wiadomo, że wielu ludziom sakrament ten często kojarzy się z tzw. "ostatnim namaszczeniem", wydaje się im, że po przyjęciu tego sakramentu czeka ich nieunikniona śmierć. Bojąc się śmierci, odwlekają przyjęcie sakramentu chorych. Potrzeba nieraz wielu cierpliwych słów perswazji ze strony kapłana, by skutecznie wytłumaczyć choremu, iż proponowany sakrament niesie pojednanie z Bogiem i uzdrowienie duchowe, a także cielesne, jeśli jest to wolą Bożą. Nie ma więc podstaw, by się bać go przyjąć. Jeśli ktoś często, z powodu takiej czy innej choroby, popada w niebezpieczeństwo utraty życia, zawsze w takiej sytuacji może przyjąć ten sakrament. Może również zdarzyć się w trakcie trwania jednej choroby, że stan zdrowia pacjenta się pogorszył, wówczas, mimo że udzielono już raz tego sakramentu, można uczynić to po raz kolejny (por. kan. 1004 §2 KPK). Ogólnie można powiedzieć, że warunkiem powtórzenia namaszczenia chorych jest ciężka choroba, która nastąpiła już po wyzdrowieniu lub pogorszenie się stanu zdrowia w czasie trwania tej samej choroby, gdy niebezpieczeństwo stało się poważniejsze.
W sytuacji starości, gdy stan zdrowia jest stabilny, nie ma potrzeby powtarzać przyjmowania tego sakramentu. Sytuacja się zmienia, gdy osoba starsza zachoruje, wtedy sakrament namaszczenia chorych można przyjmować według zasad odnoszących się do ludzi chorych.

Komentarz

  • Nie została wymieniona jeszcze jedna sytuacja: rodzina chorego nie chce zorganizować namaszczenia, żeby chory nie pomyślał sobie, że naprawdę już z nim źle. Znam niestety takie przypadki z pierwszej ręki.
  • Przyjąłem raz, gdy szedłem na operację serca.
    A co do "żeby chory nie pomyślał", to przypomina mi się historia mojej Prababci Toli, która w wieku 91 lat odchodziła na raka. Gdy zobaczyła że wchodzi do niej ksiądz z sakramentami, rozpromieniła Jej się cała twarz aż ksiądz był pod wrażeniem. Powiedział, że rzadko spotyka się z takimi reakcjami.

  • P. Czy ten sakrament dlatego nazywa się ostatnim namaszczeniem, że chory po jego przyjęciu musi umrzeć?

    O. Nie; bo sakrament ten przywraca nawet zdrowie, jeśli tego zbawienie wymaga, a nazywa on się tak dlatego, że z wszystkich namaszczeń świętych, to namaszczenie przyjmuje się zwykle ostatnie.
    i całość nauki:
    KATECHIZM RZYMSKO-KATOLICKI
    podług ks. JÓZEFA DEHARBE SI (1800 - 1871)

    1.
    P. Co jest sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Sakrament ostatniego namaszczenia jest sakramentem, w którym chory przez namaszczenie olejem św. i modlitwę kapłana otrzymuje łaskę Boską dla dobra duszy, a często także dla dobra ciała.

    2.
    P. Skąd wiemy, że Jezus Chrystus ustanowił sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Że Jezus Chrystus ustanowił sakrament ostatniego namaszczenia, wiemy: 1) z Pisma św.; 2) z ustawicznej nauki Kościoła.

    3.
    P. Co mówi Pismo święte o sakramencie ostatniego namaszczenia?
    O. Święty Jakub Apostoł mówi: "Choruje kto między wami? Niechaj wwiedzie kapłany Kościoła, a niech się modlą nad nim, pomazując go olejem w Imię Pańskie. A modlitwa wiary uzdrowi niemocnego, i ulży mu Pan; a jeśliby w grzechach był, będą mu odpuszczone" (Jakub V, 14. 15).

    4.
    P. Jak udziela kapłan sakramentu ostatniego namaszczenia?
    O. Kapłan namaszcza olejem świętym pięć zmysłów chorego, to jest: oczy, uszy, nos, usta, dłonie i stopy, mówiąc za każdym namaszczeniem: "Przez to święte namaszczenie i swoje najłaskawsze miłosierdzie niechaj ci Bóg przebaczy, cokolwiek zgrzeszyłeś wzrokiem, słuchem itd.".

    5.
    P. Jakie skutki sprawuje ostatnie namaszczenie dla dobra duszy?
    O. Ostatnie namaszczenie: 1) pomnaża łaskę poświęcającą; 2) odpuszcza grzechy powszednie i te śmiertelne, z których chory już nie może się spowiadać, i wzbudza wielką ufność w miłosierdziu Bożym; 3) niszczy złe skłonności, pozostałe po grzechu, i odpuszcza kary doczesne, o ile chory na to zasługuje; 4) umacnia w cierpieniach i pokusach, szczególnie w chwili śmierci.

    6.
    P. Jakie skutki sprawuje ostatnie namaszczenie dla dobra ciała?
    O. Ostatnie namaszczenie sprawia często ulgę w chorobie, a nawet przywraca zdrowie, jeśli ono służy do zbawienia duszy.

    7.
    P. Kto może i powinien przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Każdy chrześcijanin katolik, który już przyszedł do używania rozumu, a jest niebezpiecznie chory, może i powinien przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia.

    8.
    P. Jak powinien chory przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Chory powinien przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia: 1) w stanie łaski, dlatego też ma się pierwej spowiadać, albo w razie niemożności spowiedzi wzbudzać skruchę doskonałą; 2) z wiarą, nadzieją, miłością i poddaniem się woli Bożej.

    9.
    P. Kiedy powinien chory przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Chory powinien ile możności przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia wtenczas, kiedy ma jeszcze przytomność umysłu, i po przyjęciu wiatyku.

    10.
    P. Czy ten sakrament dlatego nazywa się ostatnim namaszczeniem, że chory po jego przyjęciu musi umrzeć?
    O. Nie; bo sakrament ten przywraca nawet zdrowie, jeśli tego zbawienie wymaga, a nazywa on się tak dlatego, że z wszystkich namaszczeń świętych, to namaszczenie przyjmuje się zwykle ostatnie.

    11.
    P. Czy tedy dobrze czynią ci, którzy z bojaźni zwlekają przyjęcie sakramentu ostatniego namaszczenia?
    O. Tacy pozbawiają się łaski Bożej, najpewniejszej ulgi w chorobie, a często najskuteczniejszego lekarstwa, które może przywrócić zdrowie; a jeśli to czynią z niedbalstwa, mogą narazić swoje zbawienie na niebezpieczeństwo.

    12.
    P. Czy krewni lub znajomi czynią przysługę choremu, jeśli lękając się przerazić go, nic mu nie mówią o przyjęciu sakramentów świętych?
    O. Tacy nie tylko nie czynią choremu przysługi, lecz wyrządzają mu największą krzywdę, bo go pozbawiają najcenniejszych łask, a może i zbawienia, siebie samych zaś obarczają ciężką odpowiedzialnością przed Bogiem.

    13.
    P. Jak często można przyjmować sakrament ostatniego namaszczenia?
    O. Sakrament ostatniego namaszczenia można przyjmować raz w każdej niebezpiecznej chorobie; a nawet w jednej i tej samej chorobie można go przyjąć powtórnie, jeśli niebezpieczeństwo śmierci minęło, a potem znowu się pojawiło.

    Upomnienie:
    Jeśli Bóg nawiedzi cię ciężką chorobą, nie odkładaj przyjęcia sakramentów świętych do ostatniej chwili, bo może cię zajść śmierć, zanim zdoła przybyć kapłan. Nie unoś się też fałszywą czułością w chorobie krewnych i znajomych, tając przed nimi potrzebę przyjęcia sakramentów świętych. Milczeniem nie uratujesz ich od śmierci ciała; ale uratować możesz ich duszę, jeśli ich wczas nakłonisz do tego, że przez sakramenty święte oczyszczą się z grzechów, i usprawiedliwieni staną przed sądem Boga.

    Katechizm dla szkół ludowych. We Lwowie. NAKŁADEM ZAKŁADU NARODOWEGO IMIENIA OSSOLIŃSKICH. 1885, ss. 283-286.
  • Mnie zawsze podnosił na duchu, dawał pokój i nadzieję.
    Przyjmowałam niemal przed każdą operacją.
    Bogu dzięki za ten sakrament.
    +

    *
    "Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
    Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.