Narodowy przekręt
NIK się czepia. Budowy Stadionu Narodowego mianowicie.
Takie tam, drobiazgi...
Takie tam, drobiazgi...
Najogólniej rzecz biorąc, w raporcie NIK stwierdzono: w latach 2006-2008 planowany zakres rzeczowy zadania ulegał ograniczeniu przy jednoczesnym wzroście środków przewidzianych na jego realizację z 665 mln zł do 1 220 mlnhttp://januszsniadek.salon24.pl/608656,narodowy-przekret
.
Przed podjęciem budowy SN nie dokonano analiz ekonomicznych i porównawczych pod kątem potrzeb, kosztów budowy i utrzymania oraz możliwości wykorzystania stadionu. W rezultacie o tym, jaki obiekt powstanie i za jaką cenę, zdecydowali
de facto
: projektant, któremu nie postawiono żadnych ograniczeń dotyczących kosztów inwestycji, oraz generalny wykonawca oferujący wysoką cenę realizacji kosztownego projektu. Stadion został zaprojektowany i wybudowany jako obiekt sportowo-komercyjny, którego realizacja wymagała poniesienia nakładów o co najmniej 1 mld zł wyższych od pierwotnie zaplanowanych. Nakłady poniesione do 31 grudnia 2012 r. wyniosły 2,2 mld wobec 1,2 mld zł przewidzianych pierwotnie, przy czym wydatki poniesione do końca 2012 r. nie są ostateczne, ponieważ zadanie nie zostało zakończone i rozliczone do dnia zakończenia kontroli NIK. Przewidziana w Uchwale RM z czerwca 2008 r. kwota 1 220 mln nie była wynikiem analiz, ale deklaracją ówczesnego Ministra Finansów co do możliwości zapewnienia środków budżetowych
.
Na wniosek komisji przetargowej NCS zawarło 4 maja 2009 r. umowę na roboty budowlane z Generalnym Wykonawcą (GW) o wartości 1 528 361 tys. zł przewyższającej kwotę zagwarantowaną w budżecie państwa, na postawie odręcznej notatki ministra Mirosława Drzewieckiego: „Zapewniam finansowanie”. Dopiero pół roku później uchwałą RM środki zwiększono do 1 914 631 tys. zł. Ostatecznie zaplanowane w budżecie kwoty przekroczono o co najmniej 268,8 mln zł.
Swoją negatywną ocenę NIK uzasadnia licznymi poważnymi zarzutami. Odbiór od projektanta niekompletnej dokumentacji projektowej, nienaliczanie kar umownych, nierzetelne odbiory i rozlicznie robót budowlanych bez sprawdzania dokumentacji, zlecanie umów na roboty dodatkowe z naruszeniem ustawy Prawo zamówień publicznych. Nierzetelne, niegospodarne i naruszające przepisy prawa działania NCS w toku realizacji inwestycji. Zawieranie aneksów i ugód niezabezpieczających interesu Skarbu Państwa. Dla przykładu:
- NCS już w październiku 2010 r. potwierdziło wykonanie robót w zakresie konstrukcji stalowej dachu, pomimo że ich faktyczne wykonanie trwało do kwietnia 2011 r., co umożliwiło wypłacenie kwoty 80 033,6 tys. zł 6 miesięcy przed wykonaniem tych prac;
- wynagrodzenie wypłacone GW za realizację umowy dodatkowej (na wykonanie płyty boiska i wykończenie kiosków gastronomicznych) zawyżono o 17 733,6 tys. zł, ponieważ rozliczenia dokonano na podstawie oszacowania, a nie kosztorysu powykonawczego.
Na podstawie faktur potwierdzonych przez NCS Ministerstwo wypłaciło GW do 30 kwietnia 2012 r. pełną kwotę określoną w umowie podstawowej 1 510 355 136 zł, oraz dodatkowo 22 863 000 podwykonawcom, pomimo niezakończenia zadania. Zarówno termin jak i koszty budowy stadionu nie zostały dotrzymane. Ministerstwo pozostaje w sporze z GW o zapłatę kar umownych w wysokości ponad 461 mln i na drodze sądowej dochodzi wypłaty gwarancji wystawionej przez ubezpieczyciela GW w kwocie ponad 150 mln zł.
NIK negatywnie oceniła również ustalone w kontraktach menedżerskich warunki wynagradzania członków Zarządu NCS. Kontrakty gwarantowały wypłatę wynagrodzeń dodatkowych i nagród rocznych niezależnie od efektów i realizacji zadań. Wynagrodzenia łącznie z nagrodami i premiami w kwocie ogółem ponad 5 mln zł zostały wypłacone wszystkim członkom Zarządu, mimo iż zadania nie zostały zakończone i rozliczone.
0
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarz
“It is not necessary to understand things in order to argue about them.”
“I quickly laugh at everything for fear of having to cry.”