Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Maryi
Dogmat Niepokalanego Poczęcia Maryi ogłosił Ojciec Święty Pius IX, dn. 8 grudnia 1854 r. bullą
Ineffabilis Deus
. Uczynił to uroczyście, w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów.
Mimo, że uroczystość zbiegła się w tym roku z II Niedzielą Adwentu, Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zezwoliła na nieprzenoszenie jej obchodów. Według kalendarza liturgicznego kiedy uroczystość wypada w niedzielę, przenoszona jest na pierwszy dzień wolny.
Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi,
ta objawiona przez Boga prawda mówi nam, że Maryja Panna w momencie swojego poczęcia „została zachowana nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego”. Oznacza to więc, że była poczęta w łasce uświęcającej, która zwolniła ją z wszystkich konsekwencji grzechu pierworodnego, włącznie ze śmiercią.
Jako, że Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi jest dogmatem, zaprzeczanie mu prowadzi do samowyłączenia się ze społeczności Kościoła. Osoba taka uznana jest za heretyka i odstępcę.
* * *
Maryja od momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić, ale również od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Stało się tak, chociaż jeszcze nie była wtedy Matką Boga. Bóg jednak, ze względu na przyszłe zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością. Maryja była więc poczęta w łasce uświęcającej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci – stąd w Kościele obchodzimy uroczystość Jej Wniebowzięcia, a nie śmierci). Przywilej ten nie miał tylko charakteru negatywnego – braku grzechu pierworodnego; posiadał również charakter pozytywny, który wyrażał się pełnią łaski w życiu Maryi.
Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest bardzo długa. Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi spośród wszystkich ludzi. Ojcowie Kościoła nieraz nazywali Ją czystą, bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi. Późniejsi teologowie, szczególnie św. Bernard i św. Tomasz z Akwinu zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ – według nich – przeczyłoby to dwóm innym dogmatom: powszechności grzechu pierworodnego oraz konieczności powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a więc także i Maryi. Ten problem rozwikłał w XIII w. Jan Duns Szkot, który wskazał, że uchronienie Bożej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokonało się już mocą odkupieńczego zwycięstwa Chrystusa. W 1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w całym Kościele
W czasie objawień w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdziła ogłoszony zaledwie cztery lata wcześniej dogmat. Bernardecie Soubirous przedstawiła się mówiąc: “Jestem Niepokalane Poczęcie”.
Brewiarz.pl/RIRM
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
Ineffabilis Deus
. Uczynił to uroczyście, w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów.
Mimo, że uroczystość zbiegła się w tym roku z II Niedzielą Adwentu, Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zezwoliła na nieprzenoszenie jej obchodów. Według kalendarza liturgicznego kiedy uroczystość wypada w niedzielę, przenoszona jest na pierwszy dzień wolny.
Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi,
ta objawiona przez Boga prawda mówi nam, że Maryja Panna w momencie swojego poczęcia „została zachowana nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego”. Oznacza to więc, że była poczęta w łasce uświęcającej, która zwolniła ją z wszystkich konsekwencji grzechu pierworodnego, włącznie ze śmiercią.
Jako, że Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi jest dogmatem, zaprzeczanie mu prowadzi do samowyłączenia się ze społeczności Kościoła. Osoba taka uznana jest za heretyka i odstępcę.
* * *
Maryja od momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić, ale również od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Stało się tak, chociaż jeszcze nie była wtedy Matką Boga. Bóg jednak, ze względu na przyszłe zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością. Maryja była więc poczęta w łasce uświęcającej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci – stąd w Kościele obchodzimy uroczystość Jej Wniebowzięcia, a nie śmierci). Przywilej ten nie miał tylko charakteru negatywnego – braku grzechu pierworodnego; posiadał również charakter pozytywny, który wyrażał się pełnią łaski w życiu Maryi.
Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest bardzo długa. Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi spośród wszystkich ludzi. Ojcowie Kościoła nieraz nazywali Ją czystą, bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi. Późniejsi teologowie, szczególnie św. Bernard i św. Tomasz z Akwinu zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ – według nich – przeczyłoby to dwóm innym dogmatom: powszechności grzechu pierworodnego oraz konieczności powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a więc także i Maryi. Ten problem rozwikłał w XIII w. Jan Duns Szkot, który wskazał, że uchronienie Bożej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokonało się już mocą odkupieńczego zwycięstwa Chrystusa. W 1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w całym Kościele
W czasie objawień w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdziła ogłoszony zaledwie cztery lata wcześniej dogmat. Bernardecie Soubirous przedstawiła się mówiąc: “Jestem Niepokalane Poczęcie”.
Brewiarz.pl/RIRM
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
0
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarz
Boże, użycz mi pogody ducha abym godził się z tym czego nie mogę zmienić, odwagi abym zmieniał to co mogę zmienić i mądrości aby odróżniał jedno od drugiego.
Papież Franciszek: Angelus - 08.12.2013
http://youtu.be/OxkFIERwKY8*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
+++
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
I szczególne życzenia z tej okazji dla wszystkich członków Zgromadzeń Zakonnych: Maryi Niepokalanego Poczęcia -
marianie (MIC) oraz Oblatów Maryi Niepokalanej (OMI)
+
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
+
Jest tak piękna, że postanowiłam w tym dniu wspaniałym ją przekleić.
Madre de Deus - Cantigas de Santa Maria
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
+++
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
+
Pierwszy Autor świętości
tekst ks. Tomasz Jaklewicz
Niepokalane Poczęcie bywa często mylone z dziewiczym poczęciem Jezusa z Maryi. Tymczasem chodzi o poczęcie Maryi! Kościół wierzy, że przyszła Matka Wcielonego Syna Bożego została zachowana od grzechu pierworodnego. Od pierwszej chwili swojego istnienia (czyli już w łonie matki) była "pełna łaski".
Aby zrozumieć ten maryjny dogmat, trzeba wiedzieć, czym jest grzech pierworodny i czym łaska Boża. Grzech pierworodny jest skutkiem buntu pierwszych rodziców przeciwko Bogu. Biblia obrazowo opowiada historię o zerwaniu owocu z drzewa dobra i zła (nie ma tam mowy o jabłku!). Adam i Ewa ponieśli konsekwencje tego nieposłuszeństwa. Symbolem tego było wygnanie z raju. W ich życiu pojawiły się strach, wstyd, kłótnia, cierpienie, śmierć. Człowiek na własne życzenie wypadł z przestrzeni Bożej łaski. Od tego czasu każdy człowiek rodzi się jako "wygnaniec z raju", czyli w sytuacji braku zbawienia i naturalnej skłonności do zła. Ten zły spadek przechodzi na wszystkich "synów Adama". Tak w skrócie przedstawia się prawda o grzechu pierworodnym.
Na szczęście Bóg nigdy nie przestał i szukać zagubionego człowieka. Kołem ratunkowym podanym człowiekowi był Jezus Chrystus. To On jest podstawową "łaską" Boga. W Nim Bóg szuka każdego zbuntowanego człowieka. Jezus wyzwala od grzechu pierworodnego i wszystkich osobistych grzechów. Otwiera drogę do utraconego raju, czyli życia w przyjaźni z Bogiem. "Niepokalanym poczęciem" w naszym życiu jest chrzest. Wtedy Chrystus uwalnia nas od grzechu pierworodnego. Zostajemy objęci łaską Boga, czyli Jego miłością.
Więcej:
http://www.ruda-parafianin.pl/rok/r10/10a.htm
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia
Dziś swoje święto patronalne obchodzą członkowie Zgromadzenia Księży Marianów (MIC)
+++
*
"Podstawą tronu Bożego są sprawiedliwość i prawo; przed Nim kroczą łaska i wierność."
Księga Psalmów 89:15 / Biblia Tysiąclecia