Skip to content

Polska w Złotym wieku - prośba o pomoc

Kilka znanych mi osób wygrzebało i gania po fb ze starym tekstem jak to Polska jest obecnie w Zdrugim złotym wieku - w ramach walki z rzekomym hasłem o "Polsce w ruinie". W zasadzie chciałem się nie wtrącać, ale trochę nie zdzierżyłem, jak - skądinąd rozsądni ludzie - wrzucili to z niemal tym samym komentarzem "Nie znam się na ekonomi ale w fachowej prasie piszą, że Poska ma się świetnie". No i przymierzam się do odpowiedzi - na razie wysmażyłem tyle:

Ja też sie nie znam na ekonomii ale mam pewne pojęcie o metodyce badań. A ta mi trochę w artykule skrzypi.
Po pierwsze wydaje mi się dziwne porównywanie wskaźników ekonomicznych współczesnych i z okresu 1500-1600r. Nawet względnych. Bo to były zupełnie inne systemy finansowe i gospodarcze - udział produkcji własnej, sposoby obrotu, wynagradzanie (np. czeladź żyjąca za utrzymanie) wydaja sie to uniemożliwiać. Zwłaszcza, że wówczas systemy gospodarcze w obrębie samej Europy były niesłychanie bardziej zróżnicowane niż teraz.
Po drugie koronny argument z wykresem pokazującym samozadowolenie Polaków. Piękny. Ale czy to jest wiarygodna miara stanu gospodarki? W medycynie i naukach o zdrowiu ankiety z założenia tratuje się podejrzliwie - ze wzgledu na efekty placebo i nocebo. W tym przypadku warto by przywołaby wykres skonfrontować z innymi. Np. metrażem per capita,

image
Czy indeks możliwości zakupowych
http://prnews.pl/m/upl/2011-04/pl1_.png
To już nie jest już tak różowo.

Możliwe zatem, że wysokie zadowolenie wynika po prostu z niskiego pułapu oczekiwań. Nie wiem czy tak jest, ale autor w ogólnego nie dyskutuje.

No i tu prośba do koleżeństwa co się znają:
Czy nie palnąłem jakiegoś babola i mogę wrzucać, czy lepiej jednak stosować się do złotej zasady "nie znasz się, to się nie wypowiadaj"..

Komentarz

• jedno zdanie:"a przeciez zagraniczna prasa pisze, ze Polska ma sie swietnie".
    naprawde chce sie koledze dyskutowac z mentalnymi niewolnikami?