Skip to content

Tertulian

2»

Komentarz

  • " pokłonu nie oddam Żelaznej Koronie"

    Czym mu Włochulcy podpadli?
  • I o wierze ładnie.

    Błogosławieni ci z Noego rodu,
    co wątłe wznoszą arki, by żeglować,
    wbrew sprzecznym wiatrom przeć widmowym szlakiem
    do portu, który odgaduje wiara.
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    Kryptocytat że św. Augustyna, tyle że na abarot?
    A pan Tolkien to nie syn onim krypto cytatów? Czytał w 29-u językach. (Wiki pedaliści podają że 30-u, lecz coś mało po polsku poczytał...)

  • edytowano December 2022
    Ale dobre!
    Pozwólcie, że pociągnę bokowątek.

    Otóż JRR Tolkien napisał był Mitopeję*, bo tak odpowiedział (na piśmie) nie komu innemu jak CS Lewisowi (twórcy Narnii). Tak więc mamy świat Narnii vs świat Śródziemia; świat dosłowny, odarty z mitów (jest tak dosłowny, że aż boli) vs świat pełen mitów, za którymi stoi Prawda (do odkrywania).

    → Ze tąd: "pielgrzym w Narnii"


    I am often asked what brought me into the worlds of J.R.R. Tolkien and C.S. Lewis. While I do love the books, it wasn’t Narnia that first captured my imagination as a thinker. It wasn’t even the world of Middle Earth and Peter Jackson’s treatment of it–though I love both. It was actually a poem–and a rather obscure one–with a clumsy title, “Philomythus to Misomythus.”

    For writers and academics that sit at the feet of the Inklings, the poem is well known. In the Fall of 1931, the theist C.S. Lewis was moving steadily toward a conversion to Christianity. On Sept 19, Lewis and Tolkien had a legendary conversation with another colleague and future Inkling, Hugo Dyson. They spoke late into the night, arguing about faith and theology and history. When the topic turned to “myth,” Lewis evidently made the comment that myths were “lies breathed through silver.”

    While you or I may respond with a counter-argument, Tolkien went home and wrote 148 lines of heroic couplet from the Myth-Lover (Philomythus) to the Myth-Hater (Misomythus). The poem came to be known as “Mythopoiea” (Myth-Maker), and is an apology for the value of myths to tell the deepest truths of human experience.

    .... → i dalej tam

    A piszę to m.in. dlatego, że sam z dwie dychy lat już temu, ze zdumieniem przeczytałem, że wiele opisów/ tekstów/ treści w Stary Testamencie to... mity. Mity we właściwym jego znaczeniu, czyli... spisane Prawdy & prawdy językiem (wtedy/kiedyś) poprawnym do tychże opisu.

    * → mitopeja (wiki ang.)
  • edytowano 7 June

    Otóż jeden pan napisał, że każdy — teista czy ateista — powinien przeczytać osiem starochrześcijańskich kawałków.

    Generalnie polecam tego allegrowicza.

    https://threadreaderapp.com/thread/1666086913038761987.html

    8 starożytnych tekstów chrześcijańskich, które każdy ateista powinien przeczytać.

    Spędziłem tyle samo czasu nad klasycznymi chrześcijańskimi książkami, co nad klasycznymi pogańskimi.

    Nie jestem ateistą, ale gdybym był,

    To są te, które pomogłyby mi znaleźć Boga.

    (oprócz Biblii)

    Nawet jeśli cię nie przekonają, warto je przeczytać.

    Wybrane, ponieważ są:

    -krótkie
    -Wpływowe
    -Przystępne
    -Głównie oparte na narracji

    Uważam, że historie o prawdziwych, niesamowitych ludziach są bardziej wciągające niż teologia.

    Ilustrują one, dlaczego chrześcijaństwo podbiło Rzym.

    https://threadreaderapp.com/thread/1666086913038761987.html

    Jakoś mnie przekonał, choć z tego wszystkiego tylko Męczeństwo Polikarpa (łac. Martyrium Polycarpi).

  • edytowano 8 June

    Jest jeszcze lepiej. Chrześcijaństwo jest wiarą, systemem, drogą, stylem życia itd. tak integralnym, różnorodnym i wszechobejmującym, że nie da się skompilować dla niego "niezbędników inteligenta". Każdy bowiem znajdzie tam to czego akurat potrzeba jego duszy żeby wzrastała. Czy to będą wzorce osób które na poprzedzają w drodze do świętości, czy to gotyckie katedry albo barokowe kościoły, czy traktaty teologiczne i filozoficzne, czy muzyka, czy też wreszcie refleksja naukowa nad światem stworzonym.

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.