Skip to content

Koncern PSA kupił Opla

edytowano March 2017 w Forum ogólne
Od rana trąby rozgłaszają wieść, że Żabojady kupiły od Amerykanów wszystkie europejskie fabryki Opla.

Transakcja opiewa podobno na kwotę 2,2 mld euro, co jest kwotą zdecydowanie niewygórowaną, wręcz niską. Połowa fabryk, pracowników oraz dział R&D - zlokalizowane jest w Helmutowie. Nie wiem jak Francuzi zamierzają tym zarządzać, bo sytuację mają gorszą niż w hipotetycznym przypadku kupna Skody przez Polaków lub Orlenu przez Czechów.

Historia odnotowuje przypadek, kiedy Francuz z sukcesem wchłonął marki motoryzacyjne kupione za grosze od Amerykanów, ale to były ichnie lokalne Simca/Talbot, a nie Szwargotów z Rüsselsheim.

Do tego dochodzi jeszcze aspekt techniczny, czyli zupełnie inna filozofia projektowania pojazdów przez obie nacje. Oplowi niby bliżej do francuskich aut niż konstrukcjom spod znaku VAG, BMW czy Daimler, aleć to nadal spora przepaść.
Otagowano:
«1

Komentarz

  • Ciekawe1, jaką z tego wycisną synergię.
  • Synergia?

    Mię interesi jak zamierzają pokonać opór i poczucie wyższości szwargoczącej połowy zatrudnionych.

    Jakoś nie wierzę, że Francuz kupił Opla, żeby nadal produkować Ople, które się od dawna źle sprzedają. Prędzej będzie tak, że to, co teraz jest na liniach, poprodukują przez parę lat, a potem zamkną wszystko w piernik, z opcją przestawienia tanich montowni a'la Gliwice na paryski sznyt i produkt.

    Dział Riserczu and Diwelołpmentu jest nowym panom potrzebny jak piąte koło w bicyklu i przypuszczam że pierwszy pójdzie pod nóż.

  • edytowano March 2017
    No to kilka dodatkowych uwag: Radio Maryja
    Francuski koncern motoryzacyjny PSA kupił od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę, Vauxhall – poinformowano w poniedziałek w Paryżu. Umowa między tymi podmiotami jest warta 2,2 mld euro.
    (..)
    Umowa dotyczy ponad 12 zakładów produkcyjnych, zatrudniających ok. 40 tys. osób. Mimo wcześniejszych niepokojów prezes PSA Carlos Tavares zapowiedział, że utrzyma w nich miejsca pracy.
    (..)
    W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych
    Źródło
    a wcześniej Business Insider 15 lutego
    Informacja o możliwości przejęcia Opla przez francuski koncern motoryzacyjny PSA wywołała w środę reakcję niemieckich władz, które podkreśliły, że monitorują sprawę.
    (..)
    Niemiecka minister pracy i spraw społecznych Andrea Nahles mówiła po środowym posiedzeniu rządu w Berlinie, że trwają rozmowy "na wszystkich szczeblach" z Oplem, GM i PSA, aby uzyskać pewność, że w przypadku ewentualnej sprzedaży niemieckie trzy fabryki będą nadal funkcjonować.
    ()Na komentarze Berlina zareagował francuski rząd, którego rzecznik Stephane Le Foll podkreślił, że rozumie obawy niemieckich władz. - Nie wiem, jakie warunki zostały ustalone.
    (...) Jednak zdaję sobie sprawę, że z niemieckiego punktu widzenia istnieje potrzeba zachowania istotnej części ich przemysłu i ochrony miejsc pracy - mówił Le Foll.

    Zaniepokojenie ewentualną transakcją wyraził też rząd Wielkiej Brytanii, a także jeden z największych związków zawodowych. - Rząd pozostaje w bliskim kontakcie z GM i monitoruje sytuację - relacjonował rzecznik ministerstwa biznesu. Dodał, że minister Greg Clark wyraził już swoje zaniepokojenie sytuacją w rozmowie z prezesem GM Danem Ammannem(..)
    Całość
    Czyli mamy rząd Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji ze zrozumieniem bo PSE jest państwowo-chińskie, międzynarodowy koncern, którego 25% zakładów jest ulokowanych w Polsce, i tylko czego brakuje?
    Więc wracamy do prezentacji w Power Point, bo to takie medialne.
  • randolph napisal(a):
    Synergia?

    Mię interesi jak zamierzają pokonać opór i poczucie wyższości szwargoczącej połowy zatrudnionych.
    To w niemieckich zakładach karnych pracują (jeszcze jacyś) Niemcy?

  • Hmmmm ciekawy jestem ile w tym namieszały pseudo pro-eko??? zapędy euro-urzędasów. GM już dawno wycofał sie z postępowej europy (chevy) a teraz wyprzedaje swe europejskie brandy. To samo w OZ, Holden wstrzyma produkcję w tym roku.
  • edytowano March 2017
    1/5 sprzedaży PSA (Sitroen, Peżot) to... Chiny! No, ciekawie.
  • 2,2 mld EUR = 9,48 mld PLN < 10,6 mld PLN, za którą to kwotę kupiono Pekao.

    Sami sobie pomyślcie - co wolelibyście?
  • Nu, ja bym wolał Bekao.

    Jak mie pouczył pewien milioner, lepiej jest handlować pieniędzmi, bo to łatwiejszy towar niż np. restauracja - a co dopiero, wyobrażam se, firma automobilowa, która buduje automobile ani lepsze niż Toyota ani tańsze niż Tata.
  • Psiocząc na Morawieckiego nie zapominajmy o psioczeniu na NSZZ Solidarność, który to związek zawodowy od kilku lat daje dupy w kwestii walki i prawa pracownicze i jest przeganiany przez anarchistyczno-syndykalistyczną Inicjatywę Pracowniczą.
  • Ignac na prezydenta!
  • No na Opla pewnie za wcześnie. Znaczy jeszcze za krótcy jesteśmy, ale byłoby nieźle przygarnąć jakąś markę z tradycją, pozycją rynkową i zapleczem R&D. Nie wiem jaki potencjał ma Opel, szczególnie w technologii i R&D. Koszty to byśmy byli w stanie obniżyć przenosząc ze 20 z 40-tu tysięcy miejsc pracy z Niemiec do Polski. Awantura byłaby straszna i chyba rząd niemiecki storpedowałby taki zakup. U Francuzów jest drożej niż w Niemczech więc miejsca pracy będzie im trudno przenosić. No chyba że przeniosą do Polski i to byłoby najlepsze rozwiązanie średnioterminowe.
  • To by była akcja "na Kitajca", tyle że Kitajec najpierw zbudował swoje marki, przetestował je na iluś tysiącach śp. beta testerów i miał poparcie rządu. Tata chyba podobnie, a wcześniej tę ścieżkę przeszli Koreańczycy i Japończycy. Tyle że chyba tylko Chiny i Indie bawią się w akwizycje europejskich marek.
  • Bo coś mi wiefiurki ćwierkają że doją swoich na ciężką kasiorę (płace nieporównywalnie niskie do cen sprzedaży) . Więc mają środki płatnicze niezbędne do nabycia. Plus wsparcie rządów swoich.
  • Waski napisal(a):
    Psiocząc na Morawieckiego nie zapominajmy o psioczeniu na NSZZ Solidarność, który to związek zawodowy od kilku lat daje dupy w kwestii walki i prawa pracownicze i jest przeganiany przez anarchistyczno-syndykalistyczną Inicjatywę Pracowniczą.
    Jako związkowiec powiem tak: fajnie byłoby mieć związki zawodowe w Polsce.
  • los napisal(a):
    2,2 mld EUR = 9,48 mld PLN < 10,6 mld PLN, za którą to kwotę kupiono Pekao.

    Sami sobie pomyślcie - co wolelibyście?
    Kurwa mać! Producent samochodów, a najlepsze jego fabryki od razu w Polsce.
    Z dnia na dzień wszystkie zamówienia centralne (administracja, policja, samorządy, spółki z udziałem SP) sprofilowane pod jednego dostawcę.
    Sprzedaż wywala w kosmos.

    Reklamy- "Opel z Gliwic- teraz w 100% polski".
  • Rafał napisal(a):
    No na Opla pewnie za wcześnie. Znaczy jeszcze za krótcy jesteśmy, ale byłoby nieźle przygarnąć jakąś markę z tradycją, pozycją rynkową i zapleczem R&D. Nie wiem jaki potencjał ma Opel, szczególnie w technologii i R&D.
    Nie było i nie będzie lepszej okazji niż Opel. Marka typowo europejska, low-budgetowa, jedna z najbardziej znanych, kojarząca się z solidnością, fabryki w Polsce.

  • A zadam głupie pytanie: a skąd wiemy że sprzedaliby Polakom? A jeśli nawet to że za tyle a nie wiencey, dużo wiencey, DUŻO DUŻO wiencey? Hę
  • Rafał napisal(a):
    No na Opla pewnie za wcześnie. Znaczy jeszcze za krótcy jesteśmy, ale byłoby nieźle przygarnąć jakąś markę z tradycją, pozycją rynkową i zapleczem R&D. Nie wiem jaki potencjał ma Opel, szczególnie w technologii i R&D. Koszty to byśmy byli w stanie obniżyć przenosząc ze 20 z 40-tu tysięcy miejsc pracy z Niemiec do Polski. Awantura byłaby straszna i chyba rząd niemiecki storpedowałby taki zakup. U Francuzów jest drożej niż w Niemczech więc miejsca pracy będzie im trudno przenosić. No chyba że przeniosą do Polski i to byłoby najlepsze rozwiązanie średnioterminowe.
    Opel faktycznie był dla nas za duży, ale Nissan być może już nie. Wszak ostatnio był dotowany przez Obama&Clinton Finance Corporation. Więc być może jest do wzięcia.
    Co do Opla. Ostatnie zachowania rządu dojczlandzkiego wskazują, że są zaskoczeni tym, że Francuzi kupili jeich markę.

  • @qiz

    Gliwice to montownia. Duża, znakomita ... i co z tego. Zarządzaniem bieżącym i projektami na przyszłość zajmuje się zespół ludzi zatrudnionych w headquater oraz R&D - oba w Ruesselsheim. Samymi Gliwicami kolega niewiele nawywija jeśli się najpierw utnie i wyrzuci łeb, od którego szły wszystkie połączenia nerwowe do/z korpusu.
  • randolph napisal(a):
    @qiz

    Gliwice to montownia. Duża, znakomita ... i co z tego. Zarządzaniem bieżącym i projektami na przyszłość zajmuje się zespół ludzi zatrudnionych w headquater oraz R&D - oba w Ruesselsheim.
    Najbliższe lotnisko to zdaje się Frankfurt? A stamtąd to trzy loty Luftwaffe do Katowic dziennie.

  • Opel to marka typowo ełropejska, idealna dla nas. Porównywalne to tylko francuziki.
    Nissan jest w Japonii, w Azji (także Indochiny), ma duży kawałek rynku w USA. Tym nie dałoby się tak łatwo zarządzać.
    Zresztą, na moje oko to jest większy od Opla ;)
    Oplem nasycilibyśmy nasz rynek i sąsiednie, zarazem podkopując Niemcom Skodę (którą może wtedy przejąłby czeski rząd?).
  • czyli taki klub dla gentelmantlów?
  • 7dmy napisal(a):
    Nawet Anglicy czy Szwedzi się nie utrzymali.
    Anglików wykończyła Żelazna Lady.

  • Kto produkuje samochody ten ma ambicje (i potencjał) imperialny. A przynajmniej mocarstwa regionalnego. Co ciekawe, lista producentów samochodów niemal idealnie pokrywa się ze składem klubu nuklearnego- do którego należą Niemcy. Nie mają bomby A, ale jakby chcieli, to by mieli.
  • starybelf napisal(a):
    7dmy napisal(a):
    Nawet Anglicy czy Szwedzi się nie utrzymali.
    Anglików wykończyła Żelazna Lady.

    Nie ona.
  • qiz napisal(a):
    Nissan jest w Japonii, w Azji (także Indochiny), ma duży kawałek rynku w USA. Tym nie dałoby się tak łatwo zarządzać.
    Zresztą, na moje oko to jest większy od Opla
    Bez dwóch zdań większy.
  • Polska nie musi produkować akurat samochodów, żeby stać się regionalnym mocarstwem.
  • A co kupi koncern KOTA ?
  • ????
  • qiz napisal(a):
    ????
    A nic, suchar (zerknij na tytuł wątku), ale musiałem. Szczególnie, że kot kojarzy się w Polsce obecnie głownie z jedną osobą.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.