Pałac. Wiadomo imienia kogo.
Ta dyskusja została utworzona z komentarzy wydzielonych z: Piffko exCathedralne.
romeck:
Przy piffku z wypiekami na twarzy słuchałem o wypiekach na pałacu kultury & nauki.
(Piffko w pokoju dla VIPów w
w Fabryce Norblina
w ostatki 13. lutego 2024.)
romeck:
Przy piffku z wypiekami na twarzy słuchałem o wypiekach na pałacu kultury & nauki.
(Piffko w pokoju dla VIPów w
w Fabryce Norblina
w ostatki 13. lutego 2024.)
1
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarz
@margerytka i @ms.wygnaniec
Mnie zafascynowały informacje na temat PKiN, już mi trochę powietrze zeszło ws wyburzenia
Tzn. jakie informacje?
O technologi budowy i studium (nie)wykonalności wyburzenia
Spiekowe!
Wyburzać zabytek!? Pieczołowicie rozebrać i sprzedać na pamiątki.
No właśnie - → pieczołowicie się nie da!
No trudno, wystarczy taka pieczołowitość jak w przypadku Muru Berlińskiego, dali radę sprzedawać pamiątki.
romek chce abym sie uruchomiła w temacie, ale ja muszę pisac coś ważnego i pilnego , więc w przyszłym tygodniu, bo musze chociaż spróbowac poszukać danych i obrazków, a o nie wcale nie jest łatwo
====
geberalnie tematy do omówienia:
kontrybucje amerykańskie
8 ich jest ale 1 tylko w demoludach
Sigalin
trzonowa konstrukcja i bloczki ze spieków ceramicznych
kołdry w Kongresowej a także siedzisko w zapadni i ekran do podsłuchu szeptów z widowni
11 godzin filmów dokumentalnych zrobionych przez wytwórnie w Łodzi na temat technologii budowy
trzy kondygnacje fundamentów skrzyniowych i dlaczego śa tam koty niczym Łyski z pokładu Idy
art deco
kilogramy mosiądzu
posadzki taflowe
14 tys ludzi
anteny
sokoły
ostatni projekt Rudniewa
Czeredysz
białe karty
dopisujcie co jeszcze chcecie
Sobór Aleksandra Newskiego na placu Saskim pewnie też miał architektoniczne zalety.
tak, projektant dostał medal od cara, zasłużony,
po 1918 światynia prawie nie została kościołem garnizonowym,
ale historia tego soboru jest mimo wszystko także powiązana z innymi soborami, min z tym na placu na Rozdrożu , no i z kostiumami związanymi z religią która odeszła jako rządowa z Wawy w 1915 roku
a tutaj pomink Kopernika powinien naprowadzić jaki obiekt widać na zdjęciu
na początek zachęcam do lektury ksiązki Jarka Zielińskiego, a przynajmniej wstępu do niej opublikowanego na necie:
https://www.km.com.pl/ksiazka-166-palac_kultury_i_nauki.html
a potem można od biedy ten tekst poczytać:
https://core.ac.uk/reader/197751120
to kończy rozmowę - wiadomo, że druga strona nie popędzie do księgarni i nie przeczyta wypiekami na twarzy pozycji by podjąć potem dyskusję. Co więcej - taki wpis jest obraźliwy - nie znasz podstaw, więc nie warto z tobą dyskutować.
A tu argumenty są na innej płaszczyźnie. Jedni mówią - to dobry kawałek architektury, sprytne pomysły, innowacyjne inżyniersko i się nam podoba. Drudzy mówią - ty symbol zniewolenia, okażmy zrzucenie pęt wyburzając ten symbol. Są jeszcze sentymentaliści - chodziłem do tego budynku i tak fajnie tam było. Są jeszcze złośliwcy - chcecie Warszawiacy pokazywać, żeście ruskim miastem - spoko, wasza sprawa. Do tej ostatniej grupy należę ja, ale ponieważ was (tylko tych z forum i paru innych) lubię, to próbuję wam to delikatnie powiedzieć.
pamietajcie - papier nie płonie...
i książkę z 1957 roku napisaną tak a nie inaczej można kupić caly czas na necie
a czy ktoś słyszał o cyklu filmów ( w sumie 11 godzin) nakręconych i skręconych przez wytwórnię łodzką specjalnie jako materiał dydaktyczny do szkół techniznych aby młodzież uczyć? tam są schematy, diagramy, rysunki techniczne, dokładne omówienie całego cyklu inwestycyjnego..., wiem bo ponad 10 lat temu sporą część tego materiału obejrzałam na zamknietym pokazie - maratonie
publikacja z 1957 roku o budowie pałacu:
powyższe zdjęcia w większości dokumentują wykonywanie fundamentów i konstrukcji niżśzych kondygnacji
tu to samo wydawnictwo, ale inne zdjęcia
inna strona na necie z zdjęciami z ksiązki z 1957 roku:
ojjj kiepsko z sumienną, ogólnie dostępną wiedzą na temat pałacu,
przyczynkarstwo jest a jakże a nawet powstał jeden doktorat z socjologii o tym obiekcie
tutaj artykuł w skrócie o bucie
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Nicolai_Copernici_Nauki_Humanistyczno_Spoleczne_Zabytkoznawstwo_i_Konserwatorstwo/Acta_Universitatis_Nicolai_Copernici_Nauki_Humanistyczno_Spoleczne_Zabytkoznawstwo_i_Konserwatorstwo-r1994-t23_(278)/Acta_Universitatis_Nicolai_Copernici_Nauki_Humanistyczno_Spoleczne_Zabytkoznawstwo_i_Konserwatorstwo-r1994-t23_(278)-s87-95/Acta_Universitatis_Nicolai_Copernici_Nauki_Humanistyczno_Spoleczne_Zabytkoznawstwo_i_Konserwatorstwo-r1994-t23_(278)-s87-95.pdf
ps. od siebie dodam - nie da się takiego obiektu zaprojektować w pół roku, nawet przy bardzo licznym zespole projektantów i asystentów
tutaj wymieniono zestaw książek o pałacu
"kompleks pałacu" to własnie jest ten doktorat o którym wczesniej wspomniałam
https://culture.pl/pl/artykul/7-ksiazek-na-60-lecie-palacu-kultury-i-nauki
tutaj link do demo spacerownika Majewskiego o pałacu,
można detale wnetrz obejrzeć,
sporo jest tam art deco robiącego za socreal
https://www.publio.pl/files/samples/82/75/36/121068/Spacerownik._Palac_Kultury_i_Nauki._Socrealistyczna_Warszawa_demo.pdf
zero zrozumienia,
zanim cos tutaj zamieściłam, przejrzałam co jest na pierwszy rzut dostępne na necie i z całego że tam powiem siana wybrałam to co mniej więcej nadaje się do dalszego zapodania, mam jeszcze do odsłuchania 1,5 godzinny film na YT i jakiś przepisany anonimowy tekst, jak będą choć w 50 % sensowne to podam linki tutaj;
a do zapoznania sie z kilkoma stronami wstępu do książki J. Zielińskiego zachęcam bo są tam podane właściwe tropy i dobrze wyważone akcenty, na prawdę wystarczy tylko obejrzeć obrazki wybrane przez autora;
jeżeli dalej nie zostanę zrozumiana to trudno, nie wiem jak się jeszcze tłumaczyć
a chcę przede wszystkim wyjaśnić i przybliżyć do prawdy, bardzo skad inąd złożónej, tak że współczesne tzw teksty z naukowym warsztatem tak sobie dają radę z tematem
Ale jakie to ma znaczenie? Albo usuwamy pomniki naszego zniewolenia albo nie usuwamy. IIRP rozumiała że to jest ważne a my udajemy że chodzi o jakieś zabytki.
Pamiętam, że była już kilka lat temu dyskusja na ten temat.
@margerytka
Dzięki za obszerne informacje Ale zrozum, że tych co są za zburzeniem z przyczyn ideologicznych po prostu nie przekonasz, bo jak napisał @Przemko chodzi o "pomniki naszego zniewolenia". Krótko mówiąc są zabytki dobre i zabytki złe. Natomiast z Twojej strony jest to dobra robota, bo w jednym miejscu zebrane różne źródła i nawet zwolennicy zburzenia pałacu będą mogli w razie potrzeby z tego skorzystać. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Ja akurat jestem z tych, o których @KazioToJa wspomniała, tzn. w latach 1980-tych był tam wydział matematyki UW i chodziłem tam na zajęcia i było to dla mnie OK. Pamiętam, że pod neonem na wejściu był wtedy jeszcze napis, że imienia Józefa Stalina i nawet mi się to podobało, jako świadectwo historyczne; ale już w latach 1990-tych ktoś ten napis zaszpachlował i rozśmieszyło mnie to spostrzeżenie, bo uznałem, że jest to próba magicznej zmiany przeszłości.
@Przemko Ja akurat jestem przeciw usuwaniu takich pomników. Ale podążając tropem, który przedstawiłeś, czy nie byłoby warto usunąć np. wszystkie pomniki hitlerowskich kaźni, albo tych dotyczących rozbiorów Polski? A swoją drogą bardzo słuszną uwagę zrobiłeś -- albo usuwamy albo nie.
79, czy 80 rok - szkoła podstawowa, wycieczka do Warszawy. Zauważyliśmy napis pod neonem z nazwą, powiało sensacją, bo wiedza o tej dwoistości nie była powszechne. No i wtedy pomyślałam coś w rodzaju - oto Warszawa, na wierzchu świecący neon, a pod spodem Stalin.
Widzę, co się dzieje wokół zamku cesarskiego w Poznaniu. Tez monumentalna budowa, siedzibą cesarską była krótko, siedzibą Hitlera jeszcze krócej, potem przez dziesiątki lat była Pałacem Kultury - przytuliskiem dla różnych pracowni artystycznych. Sama tam chodziłam na zajęcia różne i koncerty, piwko się pijało, budynek znam nieźle i podoba mi się. Ale wokół niego narasta taka niezdrowa atmosfera, że lepiej, by jednak został wyburzony jak planowano po Powstaniu Wielkopolskim. Wokół tego budynku krążą różne takie proniemieckie już nie powidoki tylko sentymenty. I Niemcy i Rosja istnieją, zostawiając symbole ich władzy, dajemy im przyczółki, punkty zaczepienia.
Ale takim naszego zniewolenia pomnikiem są i nasze granice! Lwów i Mińsk odbijamy?
Jest rozwiązanie które może zadowoli wszystkich. Przeniesienie pałacu na inne miejsce. Może być do Baranowa i niech się nazywa Centralny Pałac Kultury.
(Jeszcze rok, dwa temu) Mógłby zostać jako hołd - vide jeden z najsłynniejszych wątków forumna. Ale dzisiaj już po ptokach.
Oraz wszystkie poniemieckie budynki, wyburzyć wszystko! Dokładnie tak masz myśleć, że wyburzenie Pałacu wchodzi w grę tylko w komplecie z rozbiorem Ukrainy, Niemcy i Rosja lubią to.
Reasumując, dla mnie to jest ohydny symbol zniewolenia, tak samo jak Ubelisk Hasiora, i tak samo powinien zostać zburzony, ale, o ile Ubelisk można rozebrać bez totalnej rozpierduchy, to z pałacem im Stalina się mocno waham, choć uważam, że to ohyda i szkaradzieństwo, które należy zburzyć. Przez analogię, esesmanów rozstrzeliwano pomimo tego, że wielu z nich było przystojnymi mężczyznami.
A może znalazł się wśród nich jakiś utalentowany architekt...
A co z kompromisem polegającym na degradacji? Rozwalamy przybudówki i iglicę a to co zostanie, ciasno obudowujemy budynkami jeszcze wyższymi.