Rosja jednak nie odpuszcza mięsnych szturmów.
+++
To idiotyczny mit. Tak jak ten o oddziałach zaporowych NKWD.
Każden kto pisze o "mięsnych szturmach" robi z siebie i swoich rozmówców idiotę. Tak dyskutować się nie da.
Wszystkie tego typu mapy z Europy są do bani gdyż nie uwzględniają pochodzenia. Ponieważ wiele z tych osób już rodziło się w EU, najlepszym wyznacznikiem byłaby wyznawana religia. Osobno dla chrześcijan i osobno dla mahometan. Norwegia, Francja, Belgia, Holandia, Szwecja - to pewnie mahometanie zaniżają wiek.
A dzisiej w ramach kartograjstwa zaproponuję tut. Zbiorowości małpkę Techasu z roku 1970:
Małpka ona przedstawia, dzie kto mięszkał na wsi. Noji, okko moje patryotyczne od razu wyłapało, że pomiędzy miastem Świętego Antoniego a miastem Bożego Ciała znajduje się najwięcej w całem Techas wiosek w kolorze nr 12. Kratka kwerenda w Łajce i już wiemy, że wszystko to sprawił ksiądz Moczygemba i mieścimy się w powiecie Karnes.
Tenże to sam fater, co był ujkiem pana papieża Piusa X:
Fater Leopold Moczygemba, syn Leopolda Moczygemby a Ewy Krawietz, narodziōł sie 18 paździyrnika 1824 we Wielgij Płōznicy na Gōrnym Ślōnsku, kole Wielgich Strzelec.
Teksasko gwara mo myńszy ajnflus mjymjeckij godki ńiźli inksze skuli tygo, co jeji użytkowńiki wyjechoły, podwjela śe zaczůn Kulturkampf[3].
Wszelakoż! Spójrzcież na kolor nr 6. Czy mię okko kaprawe myli? Czyżby to właśnie tu zaginęli Łużyczanie, których na próżnom szukał na Łużycach podczas święta wiosny? I to być może. Jezdo powiat Lee niedaleko Austin Texas. Co ciekawe1, jezdo ten sam Lee, któren z zawodu był generałem tych panów co na szaro ubrani obijali [do czasu, do czasu...] panów ubranych na granatowo. Niestety! nic w Łajce engleskiej nie piszczo o Łużyczanach. Nie ma tenże powiat swojej stroniczki ani po górnołużycku, ani dolnołużycku, ani nawet kaszubsku. Jest wersja po polsku i tam pojawia się nuta słowiańska, o:
Według danych pięcioletnich z 2022 roku, 77% mieszkańców stanowili biali (62% nie licząc Latynosów), 24,8% to Latynosi, 10,5% czarni lub Afroamerykanie, 8,6% było rasy mieszanej, 1,6% to rdzenna ludność Ameryki i 0,4% deklarowało pochodzenie azjatyckie[4].
Do największych grup należały osoby pochodzenia: meksykańskiego (23,8%), niemieckiego (22,9%), afroamerykańskiego, irlandzkiego (8,9%), angielskiego (6,8%), „amerykańskiego” (5,2%), czeskiego lub polskiego (4,2%) i szkockiego, szkocko–irlandzkiego lub walijskiego (3,2%)[4].
Stali się więc na stare lata teksańscy Wendowie Niemcami czy Czechami lub Polakami? Nu?
Serbin je wjes w Lee County, Texas. Wona ma 90 wobydlerjow (2000). W lětach wokoło 1850 wot serbskich wupućowanych załožene městno leži něhdźe 80 kilometrow wuchodnje Austina. Něhdźe 550 serbskich Lutheranow ze sakskeje a pruskeje Łužicy so tule pod wjednistwom fararja Jana Kiliana srjedź 19. lětstotka zasydli. Woni běchu prěnje sobustawy ewangelsko-lutherskeje cyrkwje w Texasu.
Są z ciekawostek poza potomkami mec . Wendego również Niemcy z Rosji
Miejscowa ludność prawi, że jak mec Moczygemba jako bawarski franciszkanin gdzie w się ruszył, a przyjechała nowa porcja imigrantów ze niemieckiego Śląska, to se założyli np St. Hedwig.
Także ten tego no
I zwłoki ojca franciszkana sprowadzili dopiero w trzecim pokoleniu, bo zbyt szczęśliwi nie byli z tego przybycia do tectasas za jego propagandą.
Po stu latach to i Napoleon się zaczął wszystkim podobać , jak ten moczygemba
Albo i Stalin, co widać i na ff.
What Remains of the Wends Can Be Found in Serbin
Traditions and signs of the ancient culture abound in the town located between Austin and Houston
On the eve of Jan. 25, students at St. Paul Lutheran School in Serbin, south of Giddings, set out empty plates on windowsills and fence posts as part of an annual tradition called the Birds’ Wedding. According to folklore, a “wedding” takes place in secret at night between the bride (a magpie) and groom (a raven). By morning, the plates appear filled with candies, cookies, and pastries—tokens of celebration left by the birds. At school, students dress in wedding costumes and assume the roles of the birds, acting out their version of this avian matrimonial ceremony.
This custom commemorates the beginning of bird-mating season and belongs to the Wends, the descendants of central European Slavic groups known also as the “Sorbs”—with a distinct language and culture—that settled in present-day eastern Germany by the end of the sixth century. In September 1854, more than 500 Wendish Lutherans sailed from Europe to Texas aboard the Ben Nevis seeking religious liberty. The ship docked in Galveston that December, which makes this year the 170th anniversary of the single-largest migration of Wends in history.
In early 1855, the Wends established the Low Pin Oak Settlement as their mother colony in Texas, changing the name to Serbin, which means “Sorbian land,” in 1860. Wend migration continued throughout the 19th century as Serbin flourished, although the same area between Houston and Austin grew faster with new German arrivals and English-speaking settlers. According to In Search of a Home: Nineteenth-Century Wendish Immigration by George R. Nielsen, “the Wends traded their language for German before they adopted English,” and within 100 years of landing in Texas, the Wends were almost thoroughly assimilated into their new homeland.
“Growing up, we knew we were Wends, but the language was considered old-fashioned,” says Marian Wiederhold, who has lived all 74 years of her life in Serbin. “I never even heard my grandparents speak Wendish.”
Wiederhold’s great-great-grandfather and great-grandfather came to Texas on the Ben Nevis, a bit of family history she says she didn’t appreciate until she was in her 40s. “Now that my generation is grown, there’s been a renewal of interest,” she says. “We try to promote our heritage.”
Serbin is now an unincorporated community with no fluent Wendish speakers, but it continues to be the heart of Wendish culture for Texas and the rest of the country. In addition to continuing the Birds’ Wedding tradition, some Serbin Wends spend the year making decorative eggs for Easter. This time-honored craft begins by applying layers of color to eggshells and then meticulously scratching the surfaces to create elaborate designs as colorful as Texas in springtime. This is also the place where you can find the Wendish coffeecake and egg noodles.
Such traditions are kept alive because of the dedication of the Texas Wendish Heritage Society, a nonprofit organization that began in 1972 and opened Serbin’s Texas Wendish Heritage Museum. In addition to displays of Wendish Easter eggs, the museum includes a 19th-century wooden shipping crate and other artifacts from the Ben Nevis; exhibits of Wendish wedding culture like the braška (the male who customarily serves as wedding organizer) and a black bridal gown (reminding the bride of life’s hardships); and a mask of Rumpliche, a sinister Christmastime character from Wendish folklore who threatens to whip naughty children and even stuff them into his bag and take them away.
“The Wendish people in this area have preserved a lot of information and artifacts for us,” says Mandy Kaspar, who has worked at the museum for two years. “Our Lillie Moerbe Caldwell Memorial Library is also popular for people wanting to do genealogy research.”
St. Paul Lutheran Church, located on County Road 211 a short distance from the museum, is one of the most important landmarks for Serbin’s Wendish population. The two-story Gothic building was based on churches found in Klitten and Weisgerdorf in Germany and has been in continuous use since 1871. In addition to being the mother church of Texas Lutheran Wends (Missouri Synod), it’s one of the state’s historic painted churches.
Inside St. Paul, the ceiling and balcony panels are vibrant marine blue. The magnificent pipe organ from 1904 is painted in shades of blue and gold while multicolored stenciling can also be found throughout the interior.
“Growing up in Serbin we were told that blue is the Wends’ favorite color, but I don’t know where that came from,” Wiederhold says, although it’s her understanding that the Birds’ Wedding (or in Wendish, Ptači kwas) is a custom that was definitely brought to Texas by the Wends. “I think the program in [St. Paul School] is a good way to make the children aware of their heritage.”
Visitors can see a children’s reenactment of the Birds’ Wedding at the annual homecoming picnic in May and the Wendish Fest in September.
Paczaj świecie! Myślołech, że Bałtyk to najmniej słone muerze na tut. łez padole. A temczasem okazuje się, że całe wybrzeże północnego Pacyfiku jest podobne w smaku. To Morze Śródziemne jest wyjątkiem, nie zaś Mare Nostrum.
Nobo Bałtyk to było jeziorko, do którego wlało się trochę słonej wody z muerza i tak pozostało. A Mare Mediterrāneum to była sucha dolinka, do której też się wlało trochę słonej wody z muerza i z czasem woda odparowała a sól nie. Dlatego też jest cieplejsze od oceanu - bo wlała się ciepła woda z wierzchu. Wszystko zgodnie z teorią.
@los powiedział(a):
Nobo Bałtyk to było jeziorko, do którego wlało się trochę słonej wody z muerza i tak pozostało. A Mare Mediterrāneum to była sucha dolinka, do której też się wlało trochę słonej wody z muerza i z czasem woda odparowała a sól nie. Dlatego też jest cieplejsze od oceanu - bo wlała się ciepła woda z wierzchu. Wszystko zgodnie z teorią.
Komentarz
Wystarczyło nie srać!
Wódka rozwiązaniem idealnym, zwiększa możliwości bojowe i ma aż 7 kalorii z grama, czego chcieć więcej.
Do dzisiaj w wielu amerykańskich miastach połowa przestrzeni to miejsca parkingowe.
"1970s downtown Houston was like 75% parking space."
W przypadku operatora albo konserwatora dronów niekoniecznie. A dziś wojna to głównie ich sprawa.
Rosja jednak nie odpuszcza mięsnych szturmów.
Rosja jednak nie odpuszcza mięsnych szturmów.
+++
To idiotyczny mit. Tak jak ten o oddziałach zaporowych NKWD.
Każden kto pisze o "mięsnych szturmach" robi z siebie i swoich rozmówców idiotę. Tak dyskutować się nie da.
Mediana wieku.
Wszystkie tego typu mapy z Europy są do bani gdyż nie uwzględniają pochodzenia. Ponieważ wiele z tych osób już rodziło się w EU, najlepszym wyznacznikiem byłaby wyznawana religia. Osobno dla chrześcijan i osobno dla mahometan. Norwegia, Francja, Belgia, Holandia, Szwecja - to pewnie mahometanie zaniżają wiek.
Przepływy pieniężne przed i po upadku Bizancjum.
słabo z tą europą
potem to już nacja góralska mocno widoczna
i chasydzi nadreńscy
Jak to policzyli i skąd dokumentacja?
Mnie też to zajeżdża fantazją.
Raporty z SAp obrobiła AI .
A dzisiej w ramach kartograjstwa zaproponuję tut. Zbiorowości małpkę Techasu z roku 1970:
Małpka ona przedstawia, dzie kto mięszkał na wsi. Noji, okko moje patryotyczne od razu wyłapało, że pomiędzy miastem Świętego Antoniego a miastem Bożego Ciała znajduje się najwięcej w całem Techas wiosek w kolorze nr 12. Kratka kwerenda w Łajce i już wiemy, że wszystko to sprawił ksiądz Moczygemba i mieścimy się w powiecie Karnes.
https://szl.wikipedia.org/wiki/Leopold_Moczygemba
Tenże to sam fater, co był ujkiem pana papieża Piusa X:
https://en.wikipedia.org/wiki/Panna_Maria,_Texas
Są w ony powiecie i inne mniejscowości, które mają niejako, narodowo radykalne naźwiska:
https://szl.wikipedia.org/wiki/Pawelekville
https://szl.wikipedia.org/wiki/Cestohowa
To tyż ciekawe, ło --------------> https://szl.wikipedia.org/wiki/Teksasko_gwara
Wartoż wiedzieć:
Wszelakoż! Spójrzcież na kolor nr 6. Czy mię okko kaprawe myli? Czyżby to właśnie tu zaginęli Łużyczanie, których na próżnom szukał na Łużycach podczas święta wiosny? I to być może. Jezdo powiat Lee niedaleko Austin Texas. Co ciekawe1, jezdo ten sam Lee, któren z zawodu był generałem tych panów co na szaro ubrani obijali [do czasu, do czasu...] panów ubranych na granatowo. Niestety! nic w Łajce engleskiej nie piszczo o Łużyczanach. Nie ma tenże powiat swojej stroniczki ani po górnołużycku, ani dolnołużycku, ani nawet kaszubsku. Jest wersja po polsku i tam pojawia się nuta słowiańska, o:
Stali się więc na stare lata teksańscy Wendowie Niemcami czy Czechami lub Polakami? Nu?
Jedno jestrze ło:
https://hsb.wikipedia.org/wiki/Serbin
Jeeest!
Są z ciekawostek poza potomkami mec . Wendego również Niemcy z Rosji
Miejscowa ludność prawi, że jak mec Moczygemba jako bawarski franciszkanin gdzie w się ruszył, a przyjechała nowa porcja imigrantów ze niemieckiego Śląska, to se założyli np St. Hedwig.
Także ten tego no
I zwłoki ojca franciszkana sprowadzili dopiero w trzecim pokoleniu, bo zbyt szczęśliwi nie byli z tego przybycia do tectasas za jego propagandą.
Po stu latach to i Napoleon się zaczął wszystkim podobać , jak ten moczygemba
Albo i Stalin, co widać i na ff.
Tu art o Łużyczanach w Serbinie
https://texashighways.com/travel-news/what-remains-of-the-wends-can-be-found-in-serbin/
What Remains of the Wends Can Be Found in Serbin
Traditions and signs of the ancient culture abound in the town located between Austin and Houston
On the eve of Jan. 25, students at St. Paul Lutheran School in Serbin, south of Giddings, set out empty plates on windowsills and fence posts as part of an annual tradition called the Birds’ Wedding. According to folklore, a “wedding” takes place in secret at night between the bride (a magpie) and groom (a raven). By morning, the plates appear filled with candies, cookies, and pastries—tokens of celebration left by the birds. At school, students dress in wedding costumes and assume the roles of the birds, acting out their version of this avian matrimonial ceremony.
This custom commemorates the beginning of bird-mating season and belongs to the Wends, the descendants of central European Slavic groups known also as the “Sorbs”—with a distinct language and culture—that settled in present-day eastern Germany by the end of the sixth century. In September 1854, more than 500 Wendish Lutherans sailed from Europe to Texas aboard the Ben Nevis seeking religious liberty. The ship docked in Galveston that December, which makes this year the 170th anniversary of the single-largest migration of Wends in history.
In early 1855, the Wends established the Low Pin Oak Settlement as their mother colony in Texas, changing the name to Serbin, which means “Sorbian land,” in 1860. Wend migration continued throughout the 19th century as Serbin flourished, although the same area between Houston and Austin grew faster with new German arrivals and English-speaking settlers. According to In Search of a Home: Nineteenth-Century Wendish Immigration by George R. Nielsen, “the Wends traded their language for German before they adopted English,” and within 100 years of landing in Texas, the Wends were almost thoroughly assimilated into their new homeland.
“Growing up, we knew we were Wends, but the language was considered old-fashioned,” says Marian Wiederhold, who has lived all 74 years of her life in Serbin. “I never even heard my grandparents speak Wendish.”
Wiederhold’s great-great-grandfather and great-grandfather came to Texas on the Ben Nevis, a bit of family history she says she didn’t appreciate until she was in her 40s. “Now that my generation is grown, there’s been a renewal of interest,” she says. “We try to promote our heritage.”
Serbin is now an unincorporated community with no fluent Wendish speakers, but it continues to be the heart of Wendish culture for Texas and the rest of the country. In addition to continuing the Birds’ Wedding tradition, some Serbin Wends spend the year making decorative eggs for Easter. This time-honored craft begins by applying layers of color to eggshells and then meticulously scratching the surfaces to create elaborate designs as colorful as Texas in springtime. This is also the place where you can find the Wendish coffeecake and egg noodles.
Such traditions are kept alive because of the dedication of the Texas Wendish Heritage Society, a nonprofit organization that began in 1972 and opened Serbin’s Texas Wendish Heritage Museum. In addition to displays of Wendish Easter eggs, the museum includes a 19th-century wooden shipping crate and other artifacts from the Ben Nevis; exhibits of Wendish wedding culture like the braška (the male who customarily serves as wedding organizer) and a black bridal gown (reminding the bride of life’s hardships); and a mask of Rumpliche, a sinister Christmastime character from Wendish folklore who threatens to whip naughty children and even stuff them into his bag and take them away.
“The Wendish people in this area have preserved a lot of information and artifacts for us,” says Mandy Kaspar, who has worked at the museum for two years. “Our Lillie Moerbe Caldwell Memorial Library is also popular for people wanting to do genealogy research.”
St. Paul Lutheran Church, located on County Road 211 a short distance from the museum, is one of the most important landmarks for Serbin’s Wendish population. The two-story Gothic building was based on churches found in Klitten and Weisgerdorf in Germany and has been in continuous use since 1871. In addition to being the mother church of Texas Lutheran Wends (Missouri Synod), it’s one of the state’s historic painted churches.
Inside St. Paul, the ceiling and balcony panels are vibrant marine blue. The magnificent pipe organ from 1904 is painted in shades of blue and gold while multicolored stenciling can also be found throughout the interior.
“Growing up in Serbin we were told that blue is the Wends’ favorite color, but I don’t know where that came from,” Wiederhold says, although it’s her understanding that the Birds’ Wedding (or in Wendish, Ptači kwas) is a custom that was definitely brought to Texas by the Wends. “I think the program in [St. Paul School] is a good way to make the children aware of their heritage.”
Visitors can see a children’s reenactment of the Birds’ Wedding at the annual homecoming picnic in May and the Wendish Fest in September.
Jest też Wendish Fest we wrześniu.
https://texaswendish.org/2024/08/04/wendish-fest-2024-know-before-you-go/
Wysyłałem tam ciotkę, ale na razie askutecznie.
Tu rys historyczny

Eurowizja.
Dwaj tylko w tym burdlu ogarnięci. Ale nie powiem, Włochulce też wrażenie zrobili na mojej osobie.
Anna kogo to małe państwo między rzekami głosowało?
Na oko Szwecja, może Ukraina. Chi lo sa?
Paczaj świecie! Myślołech, że Bałtyk to najmniej słone muerze na tut. łez padole. A temczasem okazuje się, że całe wybrzeże północnego Pacyfiku jest podobne w smaku. To Morze Śródziemne jest wyjątkiem, nie zaś Mare Nostrum.
Nobo Bałtyk to było jeziorko, do którego wlało się trochę słonej wody z muerza i tak pozostało. A Mare Mediterrāneum to była sucha dolinka, do której też się wlało trochę słonej wody z muerza i z czasem woda odparowała a sól nie. Dlatego też jest cieplejsze od oceanu - bo wlała się ciepła woda z wierzchu. Wszystko zgodnie z teorią.
Jest Kolega prawdziwą krynicą mądrości!
A blisko ekwatora jest ciepło to woda paruje. Soli na metr kwadrat jest tyle samo ale że wody mniej (wyparowała) to na metr3 więcej.
"Panowie, ten Bałtyk to właściwie jezioro czy ocean?" "Mdleję, wody!" ;-)