Skip to content

Setka Rozuma

13»

Komentarz

  • Schuetz wybinym kompozytorem jest
    i fajnym
    de gustibus & reclamum
    raz do mego niedalekiego miasta zajechał kwartet, fortepian z 1812 (/), skrzypki stare, a struny baranie, a smyki z tego, co noszą koniki

    max 80 osób na widowni kilkakrotnie większej,
    a w Warszawie , Paaaanie!
    na scenie siedzieli, bo na schodach już miejsc nie było

    tresci grali krótko przedszopenowskie : ETA Hoffmann i taki muzyk z Grottkau koło Breslau, który zaczynał jako gastarbeiter w niemieckim teatrze we Lwowie, a potem sie przeniósł ze swoim kolegą wolnym mularzem do Warszawy, bo lepiej można było zarobić, Elsner? chyba Elsner
  • edytowano February 2023
    @trep,
    owszem jest to indywidualna sprawa, zresztą wyraźnie zaznaczyłem, że piszę o swoich wrażeniach. Jest wielu fanów "romantycznego Bacha", zazwyczaj nawet utwory Bacha wolą inne niż ja.

    Natomiast jest jedna ciekawa sprawa, z czego najbardziej pamiętano Bacha przed czasami "historycznych wykonań"? Kania już zasugerowała, że spośród instrumentów klawiszowych pisał "głównie na organy". Bukofzer pisał, że charakter muzyki Bacha najpełniej objawia się w muzyce organowej, Geiringer w książce o Haydnie pisał, że Bach nawet w utworach wokalnych raczej gra niż śpiewa (czyli jak Haydn - stąd była ta uwaga), Schweitzer ogromną część biografii Bacha poświęcił muzyce organowej. Bach w powszechnej świadomości kojarzył się właśnie z tym, nie z kantatami, nie z mszą h-moll, nie z koncertami, nie z suitami czy to orkiestrowymi czy klawiszowymi, nawet nie z tymi wielkimi cyklami-syntezami (DWK, Musikalisches Opfer, Kunst der Fuge, wariacjami goldbergowskimi).

    Weźmy teraz katalog dzieł Bacha i sprawdźmy:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bach-Werke-Verzeichnis

    Z 1128 skatalogowanych dzieł na organy są te od 525 do 771 (czyli łącznie 247), a sporo z nich to kompozycje miniaturowe (np. Orgelbüchlein), nawet po numerach to jest niecałe 22%. W długości trwania utworów będzie jeszcze mniej, Marie Clair Alain zmieściła się na 15 płytach z kompletem, najmniejszy komplet wszystkich dzieł Bacha ma 142 płyty, czyli schodzimy w okolice bliższe 10%.

    Więc jednak chyba nie o ilość tych dzieł organowych chodziło. Swoje oczywiście robi to, że żaden inny twórca muzyki organowej nie jest tak popularny (a szkoda - no ale to na inną dyskusję, w "setce" pewnie wrócimy do tego przy okazji Lebeque'a, Gringy'ego, może Pachelbela i Nowowiejskiego). Ale też swoje m. zd. robiło to, że te utwory zawsze były grane na taki instrument, na jaki zostały napisane. Jasne, organy w różnych kościołach są różne, nie produkuje się tego seryjnie, organy budowane w romantyzmie (zwłaszcza we Francji) brzmią inaczej, ale jednak ciągle brzmienie różnych organów będzie sobie bliższe niż brzmienie klawesynu i fortepianu. Te utwory mam wrażenie grane były zawsze (tzn. od końca XVIII wieku, bo odkurzył je już Mozart), a na wykonania czegoś w rodzaju toccat na klawesyn czy kantat trzeba było jednak poczekać na renesans wykonawstwa "historycznego".
  • X. Giovanni Carissimi, Jephte, Rzym 1648 r.

    Przeskakujemy do kolejnej dekady i to w zasadzie do jej końcówki. Obiektywnie trzeba powiedzieć, że lata 30. i 40. XVII wieku nie obfitują w muzykę powszechnie znaną i grywaną, w szerszym repertuarze jest może ostatnia opera Monteverdiego ("Koronacja Poppei"), ale to raczej ciekawostka historyczno-teatralna niż muzyczna, mianowicie pierwsza opera oparta na wydarzeniach historycznych, a nie mitologii.
    Taki przestój wynikał, tak mi się wydaje, z toczonych wojen. W 1648 r. zakończyła się wojna trzydziestoletnia w Rzeszy (ale wciąż trwała między Francją, Hiszpanią i obecną Belgią), w Anglii i Szkocji było to apogeum wojny domowej, u nas właśnie zaczęło się powstanie Chmielnickiego. W czasie wojen milczą muzy, jak mawiali już starożytni.

    Siedemnastowieczny Rzym był jednak daleko od teatrów ówczesnych wojen. Z rzeźbiarzy jednymi z najbardziej kojarzonych z tamtego czasu byli Bernini i Borromini. Mniej więcej w tym samym czasie, w przeciągu kilku lat, powstaną ich najsłynniejsze dzieła, jak fontanny na Piazza Navona i kolumnady na Placu św. Piotra i w Sant'Ivo alla Sapienza. Współczesny im czołowy kompozytor rzymski, Giovanni Carissimi, jest dużo mniej znany, a szkoda, bo to twórca wybitny, położył podwaliny pod barokowe oratorium, bez niego nie byłoby ani Lully'ego, ani pewnie idąc dalej Handla.

    Z jego oratoriów ja najbardziej lubię Jephte, oparte na biblijnej historii z Księgi Sędziów. Posłuchajcie, ile w tej muzyce jest różnych nastrojów, ile wyrażanych uczuć.


    Więc nie jest tak, że to dopiero romantycy wpuścili uczucia do muzyki, ale do tego wrócimy przy okazji dekady 1821-1830.
  • Podbijam, bo może kolega jeszcze wróci, a chciałbym XVII wiek usłyszeć, bo go tak nie kojarzę.

  • edytowano October 2023

    .
    jpg
    jednak najbardziej przemawia do mnie miękkość ud Proserpiny, na szybko to zdjęcie

  • edytowano November 2023

    Ale zapuściłem wątek... :(
    O tyle szkoda, że w zasadzie utwory są wybrane, a zbieram się, żeby napisać coś mądrego. Więc będzie mniej pisania, a więcej słuchania.

    XI. Johann Jacob Froberger, Partita auf die Mayerin, Wiedeń (?), 1649 r.

    Krótko: Froberger to pierwszy (w dobrym rozumieniu) europejski twórca, czerpiący z różnych tradycji, co najmniej trzech. Sam był Niemcem, uczył się u Frescobaldiego, podróżował jeszcze po Francji i Niderlandach. Głównie znany z dzieł "lamentacyjnych", które są oczywiście bardzo dobre (a tytuły iście barokowe, jak "Medytacja na własną śmierć"), ale tym bardziej chciałem go przypomnieć z bardziej optymistycznego repertuaru. Mocno zainspirował klawesynistów francuskich, część autorów zresztą go do nich zalicza, co jednak zważywszy narodowość i miejsce zamieszkania przez większość życia jest nieporozumieniem. Na prawdziwych Francuzów jeszcze przyjdzie pora.

  • edytowano November 2023

    Francja musiała czekać na pokoleniowe zmiany, które zaszły radykalnie za Króla Słońce. Ziemian, którzy szli w wolne zawody, przenosili się do miast, zostawali adwokatami i lekarzami (opisywał to zjawisko Butterfield w "Rodowodzie współczesnej nauki"), tworzyli nową klasę zainteresowaną sztuką. Doszedł udany system poboru podatkowego, który pozwalał na powstanie możnych poborców i jednocześnie mecenasów sztuki (jak La Poupeliniere) gwarantujących stały zarobek kompozytorom.

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.