Skip to content

Dobra wiadomosc z rana

1101102104106107135

Komentarz

• los napisal(a):
    Ech, ten kodeks spółek... A swojo szoso - jaki jest regulamin "kooptacji" do spółki Agora Holding i co na to polskie prawo?
    Ja nie jestem prawnikiem, ja wykonuję przyzwoity zawód ;)

• los napisal(a):
    Ech, ten kodeks spółek... A swojo szoso - jaki jest regulamin "kooptacji" do spółki Agora Holding i co na to polskie prawo?
    To jest spółka zoologiczna, więc polskie prawo daje w tym zakresie znaczną swobodę wspólnikom. Jeśli komuś serio zależy, może udać się do KRS na ul. Czerniakowską i przejrzeć umowę spółki. Moją ciekawość w tym zakresie zaspokoił Orliński:

Do kogo należą akcje serii A? Do spółki Agora-Holding, którą ojcowie i matki założyciele powołali głównie w tym celu – jako strażnika Złotego Pakietu Kontrolnego.

Holding już nie ma akcji, ma udziałowców. Jest ich w tej chwili pięcioro: Seweryn Blumsztajn, Helena Łuczywo, Wanda Rapaczyńska, Barbara Piegdoń, Bartosz Hojka.

Udziałów w Agora-Holding nie można kupić, sprzedać ani odziedziczyć. Wejść do spółki można tylko przez kooptację. Odejście oznacza umorzenie udziału.

Tradycyjnie z objęciem stanowiska prezesa wiąże się kooptacja do Holdingu, a gdy prezes „podejmie inne plany życiowe” – jego udział jest umarzany. Prezes Agory ma więc władzę większą, niż typowej korporacji, w której CEO jest tylko najemnikiem akcjonariuszy. Tutaj prezes ma wpływ na najważniejszego akcjonariusza, a więc pośrednio na skład Rady Nadzorczej.

Ten mechanizm na pierwszy rzut oka jest genialny. Zapewnia harmonijną sukcesję, pozwalającą uniknać intryg jak z serialu „Sukcesja”. Za każdym razem, gdy ktoś z Holdingu odchodzi, pozostała czwórka powołuje kogoś na jego miejsce. Co tu może pójść nie tak?
    https://ekskursje.pl/2021/11/rozkosz-bycia-gdzie-indziej/
  • Można też przejrzeć dane spółki na portalu Sprawiedliwego Ministerium, pod adresem: https://ekrs.ms.gov.pl/krsrdf/krs/wyszukiwaniepodmiotu