Skip to content

PiS rozpieprza polską gospodarkę

1151618202191

Komentarz

  • gaz dla prywatnych o 20,7 % w góre
    od 1 serpnia o 12,4 %
    od 1 pazdziernika o 7,4
    stopniowo, żeby nie bolało
  • MarianoX napisal(a):Na przeciwko mojego domu we biurowcu całe piętro call centre zajęte jest przez kilkadziesiąt osób o urodzie z kręgu Emanuela Olisadebe. Czy oni nie wiedzą o szalejącym faszyzmie?
    Olisadebe przeprosił w końcu za Jedwabne?
  • Ale jaja, ale jaja. Pojawiło się pytanie, po co lotnisko we Frankfurcie, skoro i tak ma być pod Warszawą:
    Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na nowe lotnisko można będzie z Berlina szybciej dojechać pociągiem niż na lotnisko we Frankfurcie nad Menem. Jak pisze „FAZ”, w przeciwieństwie do powstającego z gigantycznym opóźnieniem nowego lotniska Berlin-Brandenburgia nowy port lotniczy ma oferować także dużą liczbę połączeń międzykontynentalnych.
    https://www.tvp.info/56705923/niemcy-martwia-powstajacym-cpk-polacy-przejma-wiekszosc-ruchu-lotniczego

    Jest też oryginał, niestety za pejłolem -----------> https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/polen-flughafenprojekt-und-eisenbahnnetz-macht-berlin-konkurrenz-17606556.html

    Temat wzbudził troskę na Dojcze Cwele ---------> https://www.dw.com/pl/faz-czy-megalotnisko-cpk-zagrozi-niemieckim-portom-lotniczym/a-59684305

    No, miło się to czyta, to przyznam, zwłaszcza w kontekście ujadania tut. Tenkrajan na to, że nikomu się ono lotnisko do niczego nie przyda i wogle osiem gwiazd.

  • Patrioci. Nie chcą, by Niemiec pluł nam w twarz i latał sobie z polskiego lotniska.
  • edytowano November 2021
    Janusz i jego psychofani wykonali znaczną pracę na odcinku przekonywania ludożerki o "kapitale nie mającym narodowości".

    A polskie porty stanowią coraz bardziej znaczącą końkuręcję (i nie tylko one) dla kraju dawniej znanego jako Holandia, stąd zapewne jego eksplozja miłości do Polski ostatnimi czasy
  • Sukcesy gospodarcze przyciągają, wrogów też.
  • MarianoX napisal(a):
    Janusz i jego psychofani wykonali znaczną pracę na odcinku przekonywania ludożerki o "kapitale nie mającym narodowości".

    A polskie porty stanowią coraz bardziej znaczącą końkuręcję (i nie tylko one) dla kraju dawniej znanego jako Holandia, stąd zapewne jego eksplozja miłości do Polski ostatnimi czasy
    Belgia też pewnie by wolała aby towary przechodziły przez port w Antwerpii niż przez porty w Polsce.
  • cóż też ten Ojczulek wyprawia?
    TV Trwam

    Drogo? Czy będzie jeszcze drożej?! Inflacja rośnie praktycznie z miesiąca na miesiąc! W optymistycznej wersji inflacja na poziomie 7% zostanie z nami przez dwa lata. W pesymistycznej - w przyszłym roku inflacja może być nawet dwucyfrowa!
    #ProstoOGospodarce już we wtorek o 17:1
    0.
  • Klikbajtowy tutuł i lead?
    A w środku co?

  • W 2020 r. w całej Polsce z pomocy społecznej korzystało 4,1 proc. osób. W zachodniej Polsce zwykle ten odsetek jest jednak dużo niższy. Na przykład tylko 3,6 proc. mieszkańców województwa opolskiego pobiera środki z MOPS-ów.

    Wyróżnia się jednak pewna gmina z tego województwa - Otmuchów. 22,3 proc. mieszkańców pobiera tam świadczenia z pomocy społecznej, co jest rekordem w skali kraju.

    Mieszkańcy gminy, z którymi rozmawialiśmy, reagowali zdziwieniem. Niemniej zaskoczeni byli urzędnicy Starostwa Powiatowego w Nysie (to do tego powiatu należy Otmuchów). Mówili, że sytuacja finansowa w gminie nie jest znacząco gorsza od innych w regionie.

    Bezrobocie w gminie nie jest zbyt wysokie - wynosi 4,9 proc., czyli tylko nieznacznie przekracza średnią krajową.

    Również z danych resortu finansów nie wynika, że Otmuchów jest gminą wyjątkowo biedną. Dochód podatkowy na mieszkańca wynosi tam nieco ponad 1,3 tys. zł. Rekordowa gmina, Kleszczów, ma niemal 30 tys. zł na głowę, ale są też gminy z dochodem poniżej 500 zł na mieszkańca.

    Jaka jest więc tajemnica Otmuchowa? Jan Woźniak, burmistrz miasta i gminy Otmuchów, tłumaczy to Business Insiderowi "realizacją programów, które wykazywane są w sprawozdaniach GUS". Co to za programy?

    Chociażby Świadczenie 80 plus. Każda osoba, która przekroczy granicę tego wieku, dostaje od gminy 100 zł miesięcznie. Jak mówi Woźniak, w tej chwili świadczenie pobiera niemal 600 mieszkańców.
  • https://businessinsider.com.pl/gospodarka/makroekonomia/potwierdzenie-rekordu-inflacji-ceny-rosna-najszybciej-od-ponad-20-lat/ve4e7l0
    wykresy inflacyjne
    z rozrzewnieniem patrzę na 2,5%
    disclaimer
    to efekt wzrostu cen paliw i surowców
    oraz tarcz covidowych za granicą
  • Los opisał co się dzieje. Aby nie było, to ceny frachtu wzrosły 5 krotnie na trasie Chiny-Rotterdam (lub Hamburg, bo dokładnie nie pamiętam).
    Problemem polskiej gospodarki jest to, czy będą komponenty do przetwarzania.
    Szans jest kilka:
    - zbudowanie szlaku szerokotorowego tak pod Łódź ale przez Białoruś (jako marchewka dla następcy Baćki),
    - wymyślenie nowego IPA, czyli czym załadować kontenery w drodze do Chin (tam były klipry, ale nie o pojemnik chodzi).
  • wzrost PKB r/r w III kwartale 5,1
  • 04 Oktober
    christoph napisal(a):
    bęzyna w cenie ropy
    prześladowanie Dizla czas zacząć?
    orlen. oba paliwa po 5,89
    dziś
    miasto powiatowe
    Orlen - oba paliwa po 6.04
    na okolicznych wsiach drożej
  • Kongres Wojewódzki Nowej Lewicy na Opolszczyźnie odbywał się w Otmuchowie gminie, która według danych GUS jest polskim biegunem biedy. 22,3 % mieszkańców korzysta z pomocy społecznej. Dla porównania odsetek korzystających z takiego wsparcia w całym województwie to 3,6%.

    Gminą od 30 lat kieruje ojciec Piotra Woźniaka, Jan Woźniak.
    - Od wielu lat dzieci mają darmowe obiady w szkołach. Każdy uczeń ma wydaną decyzję administracyjną burmistrza w tej sprawie. To determinuje statystyki, bo każda wydana decyzja jest brana pod uwagę. Chciałbym, żeby wszędzie była taka "bieda". Seniorzy powyżej 80 roku życia dostają po 100 złotych na zakup leków. To też wpływa na statystyki urzędu statystycznego - wyjaśnił Piotr Woźniak. szef Nowej Lewicy w woj. Opolskim

    https://radio.opole.pl/125,8893,piotr-wozniak-wspolprzewodniczacy-nowej-lewicy-n&sp=1

    niedaleka Nysa i burmistrz K. Kolbiarz wprowadziła pierwsza becikowe.już w roku 2015
    https://tvn24.pl/500-zlotych-na-dziecko-w-nysie-radni-zdecydowali,593404,s.html?h=15f7
    Kolbiarz ma koalicję zz PiS
  • christoph napisal(a):
    04 Oktober
    christoph napisal(a):
    bęzyna w cenie ropy
    prześladowanie Dizla czas zacząć?
    orlen. oba paliwa po 5,89
    dziś
    miasto powiatowe
    Orlen - oba paliwa po 6.04
    na okolicznych wsiach drożej
    W Warszawie wczoraj dizla tankowałem po 6,27.
  • edytowano November 2021
    Wczoraj nad morzem nowootwarta stacja radykalno-narodowa - benzynka w cenie marketowej.

  • Dizel wielokrotnie w ciągu ostatniej dekady był momentami droższy od benzyny. Mimo, że koszt wytworzenia go jest tańszy.
  • Nie lubimy dizli.
    Urzędowo
    Jak w to Unii
    Pomimo lepszych osiągów
  • To nie tylko ta kwestia:) Na cenę paliwa wpływa jeszcze parę innych czynników:)
    Nadto - w USA nie ma dizla. Oni to dopiero go nie lubią:)
  • TecumSeh napisal(a):
    Dizel wielokrotnie w ciągu ostatniej dekady był momentami droższy od benzyny. Mimo, że koszt wytworzenia go jest tańszy.
    Jestto jedna z rzeczy, których nie rozumię i to mimo że sam miałem stacją benzenową. Nadto, dodajmyż że ostatnim razem trwało to z rok i dotyczyło wyłącznie Tenkraju, bo już nie Czechosłowacji czy NRD.
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    TecumSeh napisal(a):
    Dizel wielokrotnie w ciągu ostatniej dekady był momentami droższy od benzyny. Mimo, że koszt wytworzenia go jest tańszy.
    Jestto jedna z rzeczy, których nie rozumię i to mimo że sam miałem stacją benzenową. Nadto, dodajmyż że ostatnim razem trwało to z rok i dotyczyło wyłącznie Tenkraju, bo już nie Czechosłowacji czy NRD.
    To bardzo chętnie wytłumaczę. Pracuję od 15 lat w paliwach ;)
    Jeśli się spojrzy na wszelakie artykuły w mediach w Polsce, wszyscy piszą, że na cenę paliwa składa się: cena ropy, cena wytworzenia, paliwa, podatki i opłaty. Prawda?

    Jak zwykle - prawie prawda. Przy czym prawie robi wielką różnicę.

    Nawiasem mówiąc - jest to obecnie świetny sposób na walenie w PiS. Cena ropy jest obecnie niższa niż w latach 2011-14 (nie mówiąc o rekordowym 2008, ale tam, to było chwilowe).

    Narracja jest więc następująca: - skoro cena ropy jest niższa, a cena paliwa wyższa - znaczy PiS goli nas bez serca i sumienia. Proste, nie?
    Względnie Obajtek się dorabia naszym kosztem.

    Natomiast dziwnym trafem (pewnie przypadkiem) pomija się pewien oczywisty składnik ceny produktu jakim jest gra popytu i podaży. Zarówno wydobycie jak i produkcja paliwa to jest proces którego nie można tak po prostu włączyć i wyłączyć tudzież płynnie sterować podażą w zależności od popytu (do pewnego stopnia można, ale tylko do pewnego stopnia). Wobec tego mamy wahnięcia - czasem popyt przewyższa podaż, dlatego cena wzrasta (to jeden - nie jedyny, ale jeden z ważniejszych czynników obecnych cen paliwa na stacjach w całej Europie).

    Dlatego właśnie czasem diesel jest droższy od benzyny - kiedy nagle wzrasta popyt a dostosowanie podaży trochę trwa. Z tego też powodu mamy obecnie tak wysokie ceny na stacjach - gospodarki zaczynają wchodzić na wysokie obroty po covidowej zadyszce, i chwilę potrwa zanim się podaż dostosuje.

    Druga sprawa to zima - wtedy zawsze paliwa drożeją (bo się je "uszlachetnia" by wytrzymały niskie temperatury, ale także kwestia transportu i przechowania jest odrobinkę bardziej wymagająca, no i też wzrasta spalanie w zasadzie każdego pojazdu zimą).

    Trzecia sprawa - niestabilność polityczna. Trudno mi ocenić jaki to ma wpływ, bo to są miękkie rzeczy, no ale nie pomaga na pewno.

    Pomogłem?
  • Tak, ale możesz bardziej pomóc - tzn. pewnie takie informacje są do wyszukania samemu, ale szybciej będzie spytać.

    Więc - czy relacja
    detaliczna cena paliwa w PL '21 / detaliczna cena paliwa w DE, FR itd. '21
    odbiega jakoś istotnie od relacji
    detaliczna cena paliwa w PL '13 / detaliczna cena paliwa w DE, FR '13
    ?

    Bo z tego co do mnie coś tam dociera to wynika raczej, że cena benzyny podlega podobnym wahaniom w całej UE. U nas zazwyczaj jest nieco niższa niż na zachodzie, a często najniższa czy prawie najniższa w całej UE. I w sumie nic dziwnego, gdyby nagle w Polsce była dajmy na to dwukrotnie niższa niż w Niemczech, to opłacałoby się ją tankować u nas i nawet specjalnie po to przyjeżdżać, wzrósłby popyt, więc cena na powrót by skoczyła itd. A przy różnicy rzędu 10-20% taki manewr się po prostu nie opłaca.
  • TecumSeh napisal(a):
    Pomogłem?
    Jakby to ująć... Hm... No, oczywiście -- tak! Niezmiernie!

    Wszelako, nie rozumię, czemu za ostatniej przewagi paliwa im. inż. Diesla nad paliwem im. inż. Benza, przewaga ta zaznaczała się li tylko w Tenkraju, a nie na obczyźnie.
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    TecumSeh napisal(a):
    Pomogłem?
    Jakby to ująć... Hm... No, oczywiście -- tak! Niezmiernie!

    Wszelako, nie rozumię, czemu za ostatniej przewagi paliwa im. inż. Diesla nad paliwem im. inż. Benza, przewaga ta zaznaczała się li tylko w Tenkraju, a nie na obczyźnie.
    Może trzeba spojrzeć na strukturę ilościowa dizlów w danym państwie, Polacy kochają dizle, na przykład.

    Mnie też to wiele rozjaśniło!
  • rozum.von.keikobad napisal(a):
    Tak, ale możesz bardziej pomóc - tzn. pewnie takie informacje są do wyszukania samemu, ale szybciej będzie spytać.

    Więc - czy relacja
    detaliczna cena paliwa w PL '21 / detaliczna cena paliwa w DE, FR itd. '21
    odbiega jakoś istotnie od relacji
    detaliczna cena paliwa w PL '13 / detaliczna cena paliwa w DE, FR '13
    ?
    Szczerze to nie pamiętam:)
    Ale nie wydaje mi się - do sprawdzenia.
    rozum.von.keikobad napisal(a):
    Bo z tego co do mnie coś tam dociera to wynika raczej, że cena benzyny podlega podobnym wahaniom w całej UE.
    Oczywiście.
    rozum.von.keikobad napisal(a):
    U nas zazwyczaj jest nieco niższa niż na zachodzie, a często najniższa czy prawie najniższa w całej UE. I w sumie nic dziwnego, gdyby nagle w Polsce była dajmy na to dwukrotnie niższa niż w Niemczech, to opłacałoby się ją tankować u nas i nawet specjalnie po to przyjeżdżać, wzrósłby popyt, więc cena na powrót by skoczyła itd. A przy różnicy rzędu 10-20% taki manewr się po prostu nie opłaca.
    Tak. Nadgraniczni Niemcy oczywiście chętnie do nas przyjeżdżają, ale z dalsza się to już nie opłaca.
    No i co ważne - nie ma żadnych powodów dla których w Polsce miałoby być dwa razy tańsze paliwo niż w Niemczech. Niektórzy oczywiście pieprzą o tym, że skoro Niemcy zarabiają dwa razy więcej (czy ile tam) to paliwo powinno być u nas dwa razy tańsze - ale takie rzeczy to nie wiem nawet jak komentować.
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    TecumSeh napisal(a):
    Pomogłem?
    Jakby to ująć... Hm... No, oczywiście -- tak! Niezmiernie!

    Wszelako, nie rozumię, czemu za ostatniej przewagi paliwa im. inż. Diesla nad paliwem im. inż. Benza, przewaga ta zaznaczała się li tylko w Tenkraju, a nie na obczyźnie.
    A to zależy gdzie, ale pamiętajmy jeszcze o pewnym czynniku. Polskie tiry stanowią 1/4 tirowego transportu w całej UE. Tiry jeżdżą na dizla - przeważnie. Jakieś około 100%.
  • Wojsko też raczej na dizlu.
  • W_Nieszczególny napisal(a):
    Wojsko też raczej na dizlu.
    Tak, ale zdecydowanie rzadziej (albo nigdy) nie ma to wpływu na cenę na stacjach, bo wojsko z dużym wyprzedzeniem zamawia i uzupełnia rezerwy paliwa.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.