Skip to content

energia i energetyka - co nas napędza

1151618202165

Komentarz

  • Rządowa strategia energetyczna zapisana jest, w ujawnionej we wtorek Polityce Energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040). To właśnie tam, obok rozwoju OZE, energetyki jądrowej i odchodzenia od węgla, zapisano rzecz kluczową dla gotujących i ogrzewających domy gazem.

    Dokument przewiduje liberalizację rynku gazowego dla odbiorców indywidualnych przez zniesienie obowiązku urzędowego zatwierdzania cen gazu od 2024 r. Do tej pory co roku, Urząd Regulacji Energetyki (URE) mówił dostawcom: "więcej za gaz od gospodarstw domowych nie weźmiecie, oto cena maksymalna"

    Spowodowało to niezwykłą sytuację. Obecnie w Polsce ceny gazu dla gospodarstw domowych są o ok. 50 proc. niższe od tych dla odbiorców przemysłowych czy przedsiębiorców. W UE jest odwrotnie. Ceny dla odbiorców indywidualnych są nawet o 100 proc. wyższe - od tych dla biznesu. Teraz szykuje się zmiana i może nas zaboleć.
    Zobacz także: Galerie na razie otwarte, ale jak długo? "Zwróćmy uwagę na obecne zalecenia"

    - Uwolnienie cen, to nie jest cel wymyślony przez nas. Zobowiązała nas do tego Komisja Europejska. Ja też, jak KE, opowiadam się za pełną liberalizacją rynku gazowego, ale w Polsce to niebezpieczne dla odbiorców indywidualnych.

    Pytaliśmy w centrali PGNiG o możliwe scenariusze kształtowania cen po 2024 r. Spółka jednak nie chciała prognozować tego, co wydarzy się za kilka lat. Jak się dowiedzieliśmy, obecnie nie jest to możliwe.
  • Solary na parkingu - dobre dla wszystkich

    Mało kto by się spodziewał, że to nie jakieś samorządy zielonych, lecz lewicowy rząd Turyngii postanowił wspierać budowę paneli fotowoltaicznych na terenie parkingów. Rozwiązanie to utrudniały dotychczas ograniczenia natury formalnej, które rząd Turyngii właśnie postanowił nie tylko zlikwidować, ale aktywnie wspierać kombinacje fotowoltaiki z parkingiem. Jest to bowiem wyjątkowo korzystna kombinacja:

    - Powierzchnia parkingu korzystna jest w dwojaki sposób, oszczędzając inne wolne powierzchnie;

    - Panele fotowoltaiczne chronią pojazdy i ich pasażerów zarówno przed opadami jak i nadmiarem słońca. W lecie samochody stojące na parkingu nie nagrzewają się, zaś jesienią czy wiosną zapewniają ochronę przed deszczem;

    - Energia wyprodukowana na powierzchni parkingu nie tylko przeważnie z łatwością pokrywa zapotrzebowanie energetyczne pobliskich sklepów, ale i umożliwia zasilanie ładowarek dla samochodów elektrycznych;

    - Ze względu na zyski ze sprzedaży energii projekt zadaszonego solarami parkingu finansuje się sam.
    https://www.heise.de/news/Thueringen-unterstuetzt-Vorstoss-fuer-Solaranlagen-auf-Auto-Parkplaetzen-5072695.html
  • Jak poinformował niemiecki Die Welt, będąca własnością Unipera elektrownia węglowa Heyden położona w Nadrenii Północnej-Westfalii, która została wygaszona wraz z początkiem 2021 roku, musiała ponownie wrócić do pracy. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy była ona uruchamiana sześciokrotnie - pierwszy raz już 8 stycznia (czyli po tygodniu od oficjalnego zamknięcia).

    Heyden musiała wrócić do systemu, gdyż początek roku jest okresem, w którym w Niemczech występuje tzw. Dunkelflaute - nie wieje wiatr, a niebo zasłane jest gęstymi chmurami. Takie warunki atmosferyczne sprawiają, że generacja energii elektrycznej w elektrowniach wiatrowych i słonecznych jest bardzo niska. Oznacza to konieczność uruchomienia innych, sterowalnych mocy - m. in. węglowych, ale przede wszystkim gazowych. Sytuację pogarsza szybki i nieracjonalny proces zamykania niemieckich elektrowni jądrowych. Mają one zniknąć z tamtejszego systemu do końca 2022 roku. W niemieckim systemie zaczyna zatem brakować stabilnych mocy.
  • edytowano March 2021
    Najwyraźniej spaźnia się ciągnięcie rury Putaina. To i charmonogramy się rozjechały.

    Żenral bowiem mą, elektrownie na gaziki są bałdzo skuteczne w uzupełnianiu braków elektrowni wiatrowych. Można je jedną wajchą włancząć y wyłanczać, bałdzo szybko to działa.
  • Na terenie budowy elektrowni Ostrołęka C ruszyła rozbiórka betonowej konstrukcji chłodni kominowej i pylonów – informuje serwis Moja-ostroleka.pl. Ostrołęka miała być ostatnią elektrownią węglową w Polsce. Jej budowę forsował były minister energii Krzysztof Tchórzewski. Według nowych planów w Ostrołęce ma powstać blok gazowo-parowy.


    W Ostrołęce nie powstanie blok węglowy, a gazowo-parowy budowany przez Orlen, Energę i PGNIG
    Na terenie inwestycji trwa rozbiórka elementów, które miały być częścią elektrowni węglowej
    Prace rozbiórkowe planowano rozpocząć drugim kwartale 2021 r., ale wyburzenie chłodni kominowej zaczęło się już na początku marca
    Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
    W lutym 2020 r. Energa oraz Enea zawiesiły finansowanie projektu budowy nowego bloku węglowego w elektrowni, co było jednoznaczne z końcem tego przedsięwzięcia w takiej formie, w jakiej chciał go zrealizować PiS. Czas na kolejny akt w tym dramacie – ponad rok po wstrzymaniu budowy elektrowni węglowej ruszyła rozbiórka.

    Z terenu wstrzymanej budowy znikają dwa, wysokie na ponad sto metrów betonowe pylony. Według projektu, ze względów bezpieczeństwa, wieże powinny być połączone i w obecnym stanie nie mogą długo stać.

    Wyburzenie pylonów ma być pierwszym krokiem do budowy elektrowni gazowej w Ostrołęce.
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    Najwyraźniej spaźnia się ciągnięcie rury Putaina. To i charmonogramy się rozjechały.

    Żenral bowiem mą, elektrownie na gaziki są bałdzo skuteczne w uzupełnianiu braków elektrowni wiatrowych. Można je jedną wajchą włancząć y wyłanczać, bałdzo szybko to działa.
    Kawęczyn właśnie przerabiają na gaz, ciągną rurę z Ząbek na razie. Ale to elektrownia szczytowa może pracować max 3 miechy w roku.
  • Grupa studentów z Politechniki Delft stworzyła kółko miłośników aeronautyki. Jeden z projektów ekipy AeroDelft to Phoenix PT – niewielki samolot z silnikiem wykorzystującym ciekły wodór. Brzmi niebezpiecznie? Oj, zdecydowanie.

    Ostatni testy naziemne bezzałogowego Phoenixa PT, ważącego zaledwie 51 kilogramów, zostały ukończone. Podczas pierwszego lotu na pokładzie samolotu zajdzie się około kilograma płynnego wodoru. Według młodych naukowców, zasięg ich wynalazku powinien wynieść 500 kilometrów lub 7 godzin w ciągłym locie.
  • edytowano March 2021
    Letadlo na wodór?

    image

    Pojazdy na wodór i stacje wodorowe, wodorowe węże. Zastanawia mnie, kiedy wszyscy promotorzy wodoru zorientują się, jak niebezpieczny jest to gaz.
    Niewiele osób wie, że wodór przecieka przez sieć krystaliczną większości materiałów (w tym metali). Zatem nie jest wykluczone powstawanie łatwopalnych chmur wytworzonych przez większą ilość pojazdów np. w parkingach podziemnych.
  • Inż napisal(a):
    Letadlo na wodór?
    Ale tamten nie był ciekły. Czy ciekły wodór się w ogóle pali?
  • los napisal(a):
    Inż napisal(a):
    Letadlo na wodór?
    Ale tamten nie był ciekły. Czy ciekły wodór się w ogóle pali?
    Najhpierrw musi wyparować, ale w przypadku wodoru to szybko idzie.
  • Inż napisal(a):
    Letadlo na wodór?

    image
    Obrazek został zmniejszony aby pasował do strony. Kliknij aby powiększyć.


    Pojazdy na wodór i stacje wodorowe, wodorowe węże. Zastanawia mnie, kiedy wszyscy promotorzy wodoru zorientują się, jak niebezpieczny jest to gaz.
    Niewiele osób wie, że wodór przecieka przez sieć krystaliczną większości materiałów (w tym metali). Zatem nie jest wykluczone powstawanie łatwopalnych chmur wytworzonych przez większą ilość pojazdów np. w parkingach podziemnych.
    wodór jest bardzo lekki, nie tworzy "chmur", ulatnia się, przyczyną katastrofy Hindenburga było łatwopalne poszycie kadłuba
  • edytowano March 2021
    Elektrownia w Ostrołęce. Rozpoczęło się wyburzanie inwestycji za 1,5 mld zł
    Ruszyła rozbiórka betonowej konstrukcji chłodni kominowej i pylonow na terenie wstrzymanej budowy

    Elektrownia C w Ostrołęce miała być ostatnią w Polsce dużą elektrownią węglową. Zakładano, że zostanie uruchomiona w 2024 r. i posłuży co najmniej 40 lat. Rząd włożył w nią półtora miliarda złotych. Właśnie rozpoczęło się jej wyburzanie.

    To miała być największa inwestycja we wschodniej Polsce od 30 lat. Miała stanowić element bezpieczeństwa energetycznego dla wschodnich województw. Wreszcie – miała być jedną z największych inwestycji rządowych. To wszystko już nieaktualne. Rozpoczęła się rozbiórka elektrowni węglowej w Ostrołęce. Realizacja tego niedopracowanego, jak się okazuje, pomysłu, pochłonęła do tej pory niemal 1,5 miliarda złotych.

    I TYLKO PLUTONÓW EGZEKUCYJNYCH JAK NIE BYŁO TAK NIE MA.
  • loslos
    edytowano March 2021
    To Atanazi. Banujemy?
  • Mówiłem.
  • No to już. Czy w realu on też zawsze wciska się tylko tam, gdzie go nie chcą? Przecież jest całkiem wiele miejsc, gdzie Atanaziego by pokochano za jego mądrości.
  • los napisal(a):
    No to już. Czy w realu on też zawsze wciska się tylko tam, gdzie go nie chcą? Przecież jest całkiem wiele miejsc, gdzie Atanaziego by pokochano za jego mądrości.
    Przecież nie o miłość chodzi:)
  • A o co?

    Zobaczycie, nie odpowie, tak ma. On nigdy nie nawiązuje rozmowy. Wrzuca swoje śmierdziuchy ludziom do pokoju i się cieszy z... No właśnie, z czego? Że pachniało a teraz śmierdzi?
  • No żeby pogadać...
    Walczyć z neomarksizmem... u know.
  • Przemko napisal(a):
    Nie, 2033 pierwsza elektrownia atomowa, 2040 druga, 2043 trzecia. https://www.gov.pl/web/polski-atom/program-polskiej-energetyki-jadrowej
    a w 2018 Muzeum Niepodległości, w 2020- pomnik Bitwy Warszawskiej.
  • Nie odpowiedział tylko rżnął głupa. To podpis Atanaziego, może się przebrać za kogo zechce a i tak zostanie rozpoznany po dwu wpisach. Kamuflaż mógłby się udać, jakby zaczął rozmówców traktować z szacunkiem, ale jest do tego niezdolny.
  • Filioquist napisal(a):
    wodór jest bardzo lekki, nie tworzy "chmur", ulatnia się, przyczyną katastrofy Hindenburga było łatwopalne poszycie kadłuba
    Jeżeli wodór jest lekki, to ulatniający się wodór będzie się gromadził pod sufitem garażu/parkingu podziemnego.
    Ciekawe, czy kiedy zwiększy się ilość pojazdów wodorowych - systemy wentylacji, oświetlenia czy nagłośnienia nie będą musiały mieć certyfikatu ATEX?
  • edytowano March 2021
    Inż napisal(a):
    Filioquist napisal(a):
    wodór jest bardzo lekki, nie tworzy "chmur", ulatnia się, przyczyną katastrofy Hindenburga było łatwopalne poszycie kadłuba
    Jeżeli wodór jest lekki, to ulatniający się wodór będzie się gromadził pod sufitem garażu/parkingu podziemnego.
    ...jeśli nie ma kanałów wentylacyjnych ani innych dróg ulatniania to wtedy może być problem w przypadku takich parkingów
  • Przecie instalacyj na LPG nie wpuszczajo do parkingów podziemnych, elektryków cheba też nie bałdzo -- jaki problem w dopisaniu do listy wodorówek, których jak wiadomo nie ma?
  • Zaraz się okaże że w podziemnych parkować moga tylko zabronione spalinowe.
  • i hybyrdy
  • Szturmowiec.Rzplitej napisal(a):
    Przecie instalacyj na LPG nie wpuszczajo do parkingów podziemnych, elektryków cheba też nie bałdzo -- jaki problem w dopisaniu do listy wodorówek, których jak wiadomo nie ma?
    To jak to ma być przyszłość transportu, jak nie będzie można nim zaparkować jak cywilizowany człowiek?
    Obawiam się, że niezależnie w którą stronę pójdzie dalej postęp - czy w stronę elektromobilności czy w stronę wodoromobilności, oznaczać to będzie koniec masowej motoryzacji i osobisty samochód jako dobro luksusowe.
  • No ale są jakieś postępy w rozwijaniu technologii silników na wściekły wodór?
    Bo z tego co czytam to same niedogodności i plusy ujemne.

    👣

    🐾
    🐾

  • No niestety jest teraz zalew różnych niusów wodorowych. Co chwilę ktoś ogłasza że się wodoryzuje.
    Ot, choćby z dzisiejszego dnia:
    https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pesa-w-tym-roku-prezentacja-lokomotywy-wodorowej-101435.html
  • edytowano March 2021
    Moim zdaniem należy obserwować co w temacie robią Niemcy, a dużo inwestują w badania nad nowoczesnymi syntetycznymi paliwami do silników spalinowych. To raczej nie przypadek.
  • A z czego ma się syntetyzować te paliwa?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.