Zło osobowe jest realne i obrzydliwe, zbuntowane wobec Boga i nienawidzące stworzenia. Zło popkulturowe jest fikcyjne i prostackie; wyzute z metafizyki bo jak mówić o demonie na poważnie jak pozbyli się Boga.
W takim wypadku zło społeczne to tylko uboczne skutki przyjemnych grzechów. Kto nie chciałby być Ojcem Chrzestnym?
A to widzisz kolego, nie zrozumieliśmy się. Ojciec Chrzestny to przykład zła społecznego, sytuacji, kiedy właśnie bezosobowe a nie osobowe zło wciąga człowieka, który mu się nawet może sprzeciwiać. Dotyczy to przede wszystkim Michaela ale też w pewnym stopniu Vito.
Co z tego, że Lucyfer to marny film? Większość filmów jest marna, większość wszystkiego jest marna. Wszystko to marność i marność nad marnościami. Ale w całkiem wielu miejscach diabeł jest przedstawiony dobrze i nie musi być to Dostojewski: Mr Frost, Diabeł Żuławskiego, Diabeł Dowdle'a, Adwokat Diabła, Harry Angel...
MarianoX napisal(a): Swego czasu Grzegorz XVI-ty uległ byl urokowi niejakiego Gorczakowa, który oczywiście też "byl mądrym człowiekiem, który mało mówi, naprawdę bardzo mądrym".
Nic nie wymaga takiego tytanicznego wysiłku jak aktywna niewiedza. Derzawi normalnie.
los napisal(a): A to widzisz kolego, nie zrozumieliśmy się. Ojciec Chrzestny to przykład zła społecznego, sytuacji, kiedy właśnie bezosobowe a nie osobowe zło wciąga człowieka, który mu się nawet może sprzeciwiać. Dotyczy to przede wszystkim Michaela ale też w pewnym stopniu Vito.
Co z tego, że Lucyfer to marny film? Większość filmów jest marna, większość wszystkiego jest marna. Wszystko to marność i marność nad marnościami. Ale w całkiem wielu miejscach diabeł jest przedstawiony dobrze i nie musi być to Dostojewski: Mr Frost, Diabeł Żuławskiego, Diabeł Dowdle'a, Adwokat Diabła, Harry Angel...
Takie filmy jak wymienione już nie powstają. Adwokat diabła dla wierzącego to wciąż wręcz teologiczny wykład. Wątpię żeby robił wrażenie na np przeciętnym uczestniku czarnego marszu
Przyjmując na audiencji delegatów patriarchatu Konstantynopola, którego zwierzchnikiem od ponad 30 lat jest Bartłomiej, papież podkreślił, że "trzeba płakać z powodu ofiar i przelanej krwi, śmierci tak wielu niewinnych osób, traum w rodzinach, miastach, całym narodzie".
- Ileż cierpienia jest w tych, którzy stracili najbliższych i byli zmuszeni do tego, by opuścić swój dom i swoją ojczyznę. Trzeba pomagać tym braciom i siostrom. To wezwanie do miłości, którą - jako chrześcijanie - musimy nieść wobec Jezusa migranta, ubogiego i zranionego - stwierdził Franciszek.
Papież mówił także, że wojna wymaga nawrócenia po to, by - jak dodał - "zrozumieć, że zdobycze zbrojne, ekspansja i imperializm nie mają nic wspólnego z Królestwem, jakie zapowiedział Jezus". - Jezus prosił swoich uczniów w Getsemani, aby wyrzekli się przemocy, by odłożyli miecze, bo wszyscy którzy mieczem wojują, od miecza giną - przypomniał.
czy to jest przeciw MAGA i Polska Wielki Projekt ?
los napisal(a): Nic podobnego. Prośba ta skierowana była tylko do Piotra i miała konkretny kontekst.
Otóż, otóż.
Święta Matka nasza Kościół rzecze tak:
"109 W Piśmie świętym Bóg mówi do człowieka w sposób ludzki. Aby dobrze interpretować Pismo święte, trzeba więc zwracać uwagę na to, co autorzy ludzcy rzeczywiście zamierzali powiedzieć i co Bóg chciał nam ukazać przez ich słowa .
110 W celu zrozumienia intencji autorów świętych trzeba uwzględnić okoliczności ich czasu i kultury, "rodzaje literackie" używane w danej epoce, a także przyjęte sposoby myślenia, mówienia i opowiadania. Inaczej bowiem ujmuje się i wyraża prawdę w różnego rodzaju tekstach historycznych, prorockich, poetyckich czy w innych rodzajach literackich .
111 Ponieważ Pismo święte jest natchnione, istnieje druga zasada poprawnej interpretacji, nie mniej ważna niż poprzednia, bez której Pismo święte byłoby martwą literą: "Pismo święte powinno być czytane i interpretowane w tym samym Duchu, w jakim zostało napisane" . Sobór Watykański II wskazuje na trzy kryteria interpretacji Pisma świętego, odpowiadające Duchowi, który je natchnął:
112 1. Zwracać uwagę przede wszystkim na "treść i jedność całego Pisma świętego". Jakkolwiek byłyby zróżnicowane księgi, z których składa się Pismo święte, to jest ono jednak jedno ze względu na jedność Bożego zamysłu, którego Jezus Chrystus jest ośrodkiem i sercem, otwartym po wypełnieniu Jego Paschy:
Serce Chrystusa oznacza Pismo święte, które pozwala poznać serce Chrystusa. Przed męką serce Chrystusa było zamknięte, ponieważ Pismo święte było niejasne. Pismo święte zostało otwarte po męce, by ci, którzy je teraz rozumieją, wiedzieli i rozeznawali, w jaki sposób powinny być interpretowane proroctwa.
113 2. Czytać Pismo święte w "żywej Tradycji całego Kościoła". Według powiedzenia Ojców Kościoła, Sacra Scriptura principalius est in corde Ecclesiae et quam in materialibus instrumentis scripta - "Pismo święte jest bardziej wypisane na sercu Kościoła niż na pergaminie". Istotnie, Kościół nosi w swojej Tradycji żywą pamięć słowa Bożego, a Duch Święty przekazuje mu duchową interpretację Pisma świętego (secundum spiritualem sensum quem Spiritus donat Ecclesiae "według sensu duchowego, który Duch daje Kościołowi").
114 3. Uwzględniać "analogię wiary" . Przez "analogię wiary" rozumiemy spójność prawd wiary między sobą i w całości planu Objawienia."
A to dobre pytanie czy mieli. I czy użyli kiedykolwiek.
Taki sw. Szczepan nawet jak miał to nie użył. Św. Paweł poddał się ukamieniowaniu, oberwał mocno ale doszedł do siebie i poszedł ponownie do miasta tam gdzie oberwał. Miecza chyba się wyrzekł. Albo wariaci albo pokazali jak interpretować słowa Jezusa.
2307 Piąte przykazanie zakazuje dobrowolnego niszczenia życia ludzkiego. Z powodu zła i niesprawiedliwości, jakie pociąga za sobą wszelka wojna, Kościół usilnie wzywa wszystkich do modlitwy i działania, by dobroć Boża uwolniła nas od odwiecznego zniewolenia przez wojnę .
2308 Każdy obywatel i wszyscy rządzący są zobowiązani do działania na rzecz unikania wojen. Tak długo jednak jak "będzie istniało niebezpieczeństwo wojny, a równocześnie brakować będzie międzynarodowej władzy posiadającej niezbędne kompetencje i wyposażonej w odpowiednią siłę... rządom nie można odmawiać prawa do koniecznej obrony, byle wyczerpały wpierw wszystkie środki pokojowych rokowań" .
2309 Należy ściśle wziąć pod uwagę dokładne warunki usprawiedliwiające uprawnioną obronę z użyciem siły militarnej. Powaga takiej decyzji jest podporządkowana ścisłym warunkom uprawnienia moralnego. Potrzeba jednocześnie w tym przypadku: - aby szkoda wyrządzana przez napastnika narodowi lub wspólnocie narodów była długotrwała, poważna i niezaprzeczalna; - aby wszystkie pozostałe środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się nierealne lub nieskuteczne; - aby były uzasadnione warunki powodzenia; - aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku należy uwzględnić potęgę współczesnych środków niszczenia.
Są to elementy tradycyjnie wymieniane w teorii tzw. wojny sprawiedliwej.
Ocena warunków uprawnienia moralnego należy do roztropnego osądu tych, którzy ponoszą odpowiedzialność za dobro wspólne.
trep napisal(a): W komentarzu do tego fragmentu nie ma nic o tym rozkazie (ani w Mt ani w J) należy więc przypuszczać, że był on skierowany do św. Piotra.
Jak się używa określenia "Piotrze", to generalnie mówi się do Piotra.
2307 Piąte przykazanie zakazuje dobrowolnego niszczenia życia ludzkiego. Z powodu zła i niesprawiedliwości, jakie pociąga za sobą wszelka wojna, Kościół usilnie wzywa wszystkich do modlitwy i działania, by dobroć Boża uwolniła nas od odwiecznego zniewolenia przez wojnę .
2308 Każdy obywatel i wszyscy rządzący są zobowiązani do działania na rzecz unikania wojen. Tak długo jednak jak "będzie istniało niebezpieczeństwo wojny, a równocześnie brakować będzie międzynarodowej władzy posiadającej niezbędne kompetencje i wyposażonej w odpowiednią siłę... rządom nie można odmawiać prawa do koniecznej obrony, byle wyczerpały wpierw wszystkie środki pokojowych rokowań" .
2309 Należy ściśle wziąć pod uwagę dokładne warunki usprawiedliwiające uprawnioną obronę z użyciem siły militarnej. Powaga takiej decyzji jest podporządkowana ścisłym warunkom uprawnienia moralnego. Potrzeba jednocześnie w tym przypadku: - aby szkoda wyrządzana przez napastnika narodowi lub wspólnocie narodów była długotrwała, poważna i niezaprzeczalna; - aby wszystkie pozostałe środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się nierealne lub nieskuteczne; - aby były uzasadnione warunki powodzenia; - aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku należy uwzględnić potęgę współczesnych środków niszczenia.
Są to elementy tradycyjnie wymieniane w teorii tzw. wojny sprawiedliwej.
Ocena warunków uprawnienia moralnego należy do roztropnego osądu tych, którzy ponoszą odpowiedzialność za dobro wspólne.
Na wiele mamy informacyj, to wszelkie warunki na UA są spełnione.
Pytanie do tych co się znają. Czy w pierwszych wiekach chrześcijaństwa doszło do jakiejś akcji zbrojnej zorganizowanej przez chrześcijan? Nawet małej. Na przykład próby odbicia więźnia, o którym było wiadomo, że pójdzie na pokarm dla lwów? Żydzi w tamtym czasie robili powstania, jakieś akcje terrorystyczne. Żydzi-chrześcijanie chyba je zupełnie olali. Mylę się?
Komentarz
Zło popkulturowe jest fikcyjne i prostackie; wyzute z metafizyki bo jak mówić o demonie na poważnie jak pozbyli się Boga.
W takim wypadku zło społeczne to tylko uboczne skutki przyjemnych grzechów.
Kto nie chciałby być Ojcem Chrzestnym?
Co z tego, że Lucyfer to marny film? Większość filmów jest marna, większość wszystkiego jest marna. Wszystko to marność i marność nad marnościami. Ale w całkiem wielu miejscach diabeł jest przedstawiony dobrze i nie musi być to Dostojewski: Mr Frost, Diabeł Żuławskiego, Diabeł Dowdle'a, Adwokat Diabła, Harry Angel...
Od razu człowiek czuje się potrzebny
Wizja restytucji Very Old Word Order* sprawia, że rozglądam się za vomitorium.
Czyżby m.in. tu tkwi geneza obecnego kryzysu instytucjonalnego Kościoła?
* określenie kolegi Losa
https://opoka.org.pl/biblioteka/Z/ZW/opiekun201924-synod.html
- Ileż cierpienia jest w tych, którzy stracili najbliższych i byli zmuszeni do tego, by opuścić swój dom i swoją ojczyznę. Trzeba pomagać tym braciom i siostrom. To wezwanie do miłości, którą - jako chrześcijanie - musimy nieść wobec Jezusa migranta, ubogiego i zranionego - stwierdził Franciszek.
Papież mówił także, że wojna wymaga nawrócenia po to, by - jak dodał - "zrozumieć, że zdobycze zbrojne, ekspansja i imperializm nie mają nic wspólnego z Królestwem, jakie zapowiedział Jezus". - Jezus prosił swoich uczniów w Getsemani, aby wyrzekli się przemocy, by odłożyli miecze, bo wszyscy którzy mieczem wojują, od miecza giną - przypomniał.
czy to jest przeciw MAGA i Polska Wielki Projekt ?
Święta Matka nasza Kościół rzecze tak:
"109 W Piśmie świętym Bóg mówi do człowieka w sposób ludzki. Aby dobrze interpretować Pismo święte, trzeba więc zwracać uwagę na to, co autorzy ludzcy rzeczywiście zamierzali powiedzieć i co Bóg chciał nam ukazać przez ich słowa .
110 W celu zrozumienia intencji autorów świętych trzeba uwzględnić okoliczności ich czasu i kultury, "rodzaje literackie" używane w danej epoce, a także przyjęte sposoby myślenia, mówienia i opowiadania. Inaczej bowiem ujmuje się i wyraża prawdę w różnego rodzaju tekstach historycznych, prorockich, poetyckich czy w innych rodzajach literackich .
111 Ponieważ Pismo święte jest natchnione, istnieje druga zasada poprawnej interpretacji, nie mniej ważna niż poprzednia, bez której Pismo święte byłoby martwą literą: "Pismo święte powinno być czytane i interpretowane w tym samym Duchu, w jakim zostało napisane" .
Sobór Watykański II wskazuje na trzy kryteria interpretacji Pisma świętego, odpowiadające Duchowi, który je natchnął:
112 1. Zwracać uwagę przede wszystkim na "treść i jedność całego Pisma świętego". Jakkolwiek byłyby zróżnicowane księgi, z których składa się Pismo święte, to jest ono jednak jedno ze względu na jedność Bożego zamysłu, którego Jezus Chrystus jest ośrodkiem i sercem, otwartym po wypełnieniu Jego Paschy:
Serce Chrystusa oznacza Pismo święte, które pozwala poznać serce Chrystusa. Przed męką serce Chrystusa było zamknięte, ponieważ Pismo święte było niejasne. Pismo święte zostało otwarte po męce, by ci, którzy je teraz rozumieją, wiedzieli i rozeznawali, w jaki sposób powinny być interpretowane proroctwa.
113 2. Czytać Pismo święte w "żywej Tradycji całego Kościoła". Według powiedzenia Ojców Kościoła, Sacra Scriptura principalius est in corde Ecclesiae et quam in materialibus instrumentis scripta - "Pismo święte jest bardziej wypisane na sercu Kościoła niż na pergaminie". Istotnie, Kościół nosi w swojej Tradycji żywą pamięć słowa Bożego, a Duch Święty przekazuje mu duchową interpretację Pisma świętego (secundum spiritualem sensum quem Spiritus donat Ecclesiae "według sensu duchowego, który Duch daje Kościołowi").
114 3. Uwzględniać "analogię wiary" . Przez "analogię wiary" rozumiemy spójność prawd wiary między sobą i w całości planu Objawienia."
Skarcenie synów gromu jednak podpada pod zakaz użycia przemocy
Taki sw. Szczepan nawet jak miał to nie użył.
Św. Paweł poddał się ukamieniowaniu, oberwał mocno ale doszedł do siebie i poszedł ponownie do miasta tam gdzie oberwał. Miecza chyba się wyrzekł.
Albo wariaci albo pokazali jak interpretować słowa Jezusa.
Poza tym: co mówi na dany temat KKK? (tak, wiem, już było przerabiane).
Unikanie wojny
2307 Piąte przykazanie zakazuje dobrowolnego niszczenia życia ludzkiego. Z powodu zła i niesprawiedliwości, jakie pociąga za sobą wszelka wojna, Kościół usilnie wzywa wszystkich do modlitwy i działania, by dobroć Boża uwolniła nas od odwiecznego zniewolenia przez wojnę .
2308 Każdy obywatel i wszyscy rządzący są zobowiązani do działania na rzecz unikania wojen. Tak długo jednak jak "będzie istniało niebezpieczeństwo wojny, a równocześnie brakować będzie międzynarodowej władzy posiadającej niezbędne kompetencje i wyposażonej w odpowiednią siłę... rządom nie można odmawiać prawa do koniecznej obrony, byle wyczerpały wpierw wszystkie środki pokojowych rokowań" .
2309 Należy ściśle wziąć pod uwagę dokładne warunki usprawiedliwiające uprawnioną obronę z użyciem siły militarnej. Powaga takiej decyzji jest podporządkowana ścisłym warunkom uprawnienia moralnego. Potrzeba jednocześnie w tym przypadku:
- aby szkoda wyrządzana przez napastnika narodowi lub wspólnocie narodów była długotrwała, poważna i niezaprzeczalna;
- aby wszystkie pozostałe środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się nierealne lub nieskuteczne;
- aby były uzasadnione warunki powodzenia;
- aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku należy uwzględnić potęgę współczesnych środków niszczenia.
Są to elementy tradycyjnie wymieniane w teorii tzw. wojny sprawiedliwej.
Ocena warunków uprawnienia moralnego należy do roztropnego osądu tych, którzy ponoszą odpowiedzialność za dobro wspólne.